چسب و رنگ

انتخاب چسب مناسب برای انواع تعمیرات و کارهای مختلف

نیاز است در هر خانه چند مدل چسب برای چسباندن وسایل و قطعات شکسته مانند چسب فلز یا چسب چوب وجود داشته باشد. برای اینکه خانه‌ی خود را با چسب‌های مناسب تجهیز کنید، مطلب زیر را در خصوص بهترین چسب مناسب برای انواع تعمیرات مطالعه کنید.

معمولاٌ تعداد زیاد گزینه‌ها به هنگام خرید چسب در ابزارفروشی‌ها برای شما گیج‌کننده است، شما تنها نیستید. مجموعه‌ی چسب‌ها، سیمان‌ها و اپوکسی‌ها برای اکثر افراد گیج‌کننده هستند. بهتر است به هنگام خرید دقت بیشتری به خرج دهید. یک نوع چسب برای همه‌ی کارها مناسب نیست و انتخاب اشتباه چسب باعث می‌شود کار شما تبدیل به فاجعه‌ای بزرگ شود. در ادامه به ساده‌ترین شکل ممکن روش انتخاب بهترین چسب برایتان توضیح داده می‌شود.

خرید تیغ عمود بر از سازوکار

محل آسیب‌دیده: شیشه

بهترین چسب: اپوکسی شفاف

تعمیر شیشه هنگام آسیب‌دیدگی به دلیل ظاهر خاص آن، کاری دشوار است. برای تعمیر آسیب‌دیدگی‌های کوچک مانند لب‌پر شدگی می‌توانید از چسب قطره‌ای استفاده کنید ولی برای آسیب‌دیدگی‌های بزرگ‌تر از اپوکسی شفاف باکیفیت استفاده کنید. از وجود داشتن عبارت crystal clear (کاملاً شفاف) روی بسته‌بندی اطمینان پیدا کنید تا درنهایت اپوکسی خشک‌شده به رنگ زرد متمایل نباشد.

پیشنهاد حرفه‌ای: برای استحکام بیشتر، در ابتدا از پاک‌کننده‌ی روغن و گریس برای پاک کردن سطح شیشه استفاده کنید. لبه‌ها را برای اینکه کمی زبر شوند سمباده بکشید. برای جلوگیری از چکه کردن مقدار کمی چسب را در محل آسیب‌دیده استفاده کنید.

چسب

محل آسیب‌دیده: سرامیک

بهترین چسب: اپوکسی دو قسمتی

چه دسته‌ی ماگ موردعلاقه‌ی شما کنده‌ شده باشد چه بخواهید گلدان عتیقه‌ی مادربزرگ خود را تعمیر کنید برای رسیدن به بهترین نتیجه در این کار باید از اپوکسی دو قسمتی استفاده کنید.

پیشنهاد حرفه‌ای: برای اعمال کردن چسب در قسمت‌های باریک لبه‌ها می‌توانید از خلال‌دندان استفاده کنید. اگر به‌صورت ناخواسته مقداری از چسب را روی سطح وسیله‌ی خود ریختید اجازه دهید تا به‌صورت کامل خشک شود و سپس آن را با استفاده از تیغ بتراشید.

محل آسیب‌دیده: کاشی‌های جدا شده

بهترین چسب: ملات ماسه، سیمان یا چسب کاشی

معمولاٌ دلیل شل و جدا شدن کاشی‌ها استفاده‌ی ناچیز از چسب به هنگام نصب است. اگر با جدا شدن کاشی‌ها مواجه شدید، برای تعمیر باید نوع چسبی که در چسباندن کاشی شما استفاده شده است را متوجه شوید. با دقت نگاه کنید، اگر ظاهر ماده‌ی چسباننده به شکل چسب خشک‌شده بود از چسب مخصوص کاشی استفاده کنید و اگر به شکل سیمان بود ملاط ماسه- سیمان بهترین انتخاب است.

پیشنهاد حرفه‌ای: ملات قدیمی را از قسمت مورد نظر پاک کنید. برای یکسان شدن فاصله‌ی بندهای کاشی‌ای که دوباره آن را نصب می‌کنید، می‌توانید از اسپیسر استفاده کنید. صبر کنید تا ملات یا چسب قبل از اتصال کاشی عمل کمی خشک شود و قوام بیاید.

محل آسیب‌دیده: چوب‌های لق شده

بهترین چسب: چسب چوب

چسب چوب یکی از بهترین نمونه‌های چسب مناسب برای انواع تعمیرات است. در همه‌ی خانه‌ها چهارچوب‌ لقی که کسی جرات نشستن روی آن را ندارد یا قاب عکسی که همه‌ی گوشه‌هایش با هم فاصله‌ دارند، پیدا می‌شود. چسب چوب برادر چسب مایع که به رنگ زرد است چسبی ارزان است که استحکام زیادی دارد. چسب‌های چوب عادی برای استفاده در فضاهای داخلی به کار می‌روند برای استفاده‌ی چسب در فضاهای خارجی مانند پاسیو و نرده‌های ایوان مطمئن شوید عبارت (برای فضاهای خارجی) روی بسته‌بندی ذکر شده باشد.

همچنین بخوانید: کاربرد چسب چوب

پیشنهاد حرفه‌ای: چسب چوب به‌آرامی خشک می‌شود بنابراین برای چسباندن دو قطعه به یکدیگر حتماً از گیره یا وزنه استفاده کنید.

چسب سنگ

محل آسیب‌دیده: چرم جداشده

بهترین چسب: چسب بتن همه‌ کاره

برای چسباندن دوباره‌ی چرم روی صندوقچه‌ها، چراغ‌ها و کیف‌های اسناد از چسب بتن همه‌منظوره با کیفیت بالا استفاده کنید. معمولاٌ این چسب در قوطی‌های فلزی به همراه قلم مخصوص به فروش می‌رسند. با خواندن دستورالعمل اطمینان حاصل کنید که چسب برای چرم و ماده‌ی دیگری که چرم را بر آن می‌چسبانید مانند چوب یا فلز قابل‌استفاده است.

پیشنهاد حرفه‌ای: مانند همه‌ی چسب‌های بتنی، قبل از اتصال صبر کنید تا چسب کمی خشک شود تا حدی که روی آن چسبناک باشد سپس دو سطح را به یکدیگر متصل کنید.

محل آسیب‌دیده: روکش جدا شده

بهترین چسب: چسب بتن

روکش‌های گوشه صفحات روی کابینت‌ها معمولاٌ بیشتر از قسمت‌های دیگر در خطر جدا شدن هستند و هر بار که از کنار آن عبور می‌کنید به لباس شما گیر می‌کنند. اگر چوب نئوپان زیر روکش وضعیت خوبی دارد، می‌توانید مجدد روکش را با استفاده از چسب بتن به آن متصل کنید.

پیشنهاد حرفه‌ای: بعد از اعمال لایه‌ای نازک و یکدست از چسب بر روی هر دو سطح، صبر کنید تا چسب کمی خشک شود تا حدی که روی آن چسبناک باشد ولی خیس نباشد سپس دو سطح را به یکدیگر متصل کنید.

محل آسیب‌دیده: شکستگی‌های کوچک روی اشیا گوناگون

بهترین چسب: چسب پلی اورتان

در بین چسب‌های جدید در دنیای چسب‌ها بی‌شک، این چسب بهترین است و باید در همه‌ی کارگاه‌ها و خانه‌ها وجود داشته باشد. این چسب با نام‌های مختلفی به فروش می‌رسد. چسب پلی اورتان به دلیل پیوند مستحکمی که با اکثر مواد مانند فلزات، سنگ‌ها، فایبرگلاس و لاستیک شکل می‌دهد و به همین دلیل به‌ندرت پخش می‌شود.

پیشنهاد حرفه‌ای: برای جلوگیری از چکه کردن، کمتر از مقداری که فکر می‌کنید نیاز دارید، چسب استفاده کنید. حتماً هنگام خشک شدن چسب از گیره استفاده کنید.

در این مطلب با نمونه‌های مختلف چسب مناسب برای انواع تعمیرات آشنا شدیم. اگر قصد خرید این چسب‌ها را دارید می‌توانید به صفحه این محصولات در فروشگاه سازوکار مراجعه کنید. فروشگاه اینترنتی سازوکار مجموعه‌ای از انواع چسب را گردآوری کرده است. لیست انواع چسب های موجود در وبسایت شامل: چسب‌های مصرفی در صنعت چسب گرانول ، چسب سیلیکون ، چسب حرارتی ، چسب چوب ، چسب وکیوم و چسب‌های مصرف خانگی چسب نواری ، چسب قطره ای ، چسب 123 ، چسب دوطرفه است. برای خرید اینترنتی این محصولات می‌توانید به وبسایت سازوکار مراجعه کنید.

به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا