ابزار و یراق

سنباده براش چیست و چه کاربردی دارد؟ | مزایا و معایب سنباده براش

سنباده براش چیست؟

چوب خام در ابتدا ناهمواری‌، پستی و بلندی‌هایی دارد که برای کارهای نجاری مناسب نیست و ابتدا باید سطح الوار برای کارهای نجاری آماده سازی شود. برای آماده سازی سطح چوب روش‌های مختلفی مانند استفاده از کف رنده، گندگی و … وجود دارد که یکی از این روش‌ها استفاده از سنباده براش است. سنباده وسیله‌ای است که با داشتن دانه‌های ریز و درشت جهت باربرداری و لایه برداری استفاده می‌شود.

خرید سنباده گرد لرزان

درجه بندی زبری و نرمی سنباده

ورق سنباده را با توجه به نرمی و زبری به گروه‌های مختلفی طبقه بندی می‌شود که به آن گریت می‌گویند. هرچه عدد سنباده بیشتر باشد کاغذ سنباده نرم‌تر و هرچه این عدد کمتر باشد درجه زبری آن بیشتر است.

سنباده با درجات زبری مختلف در مصارف متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و انتخاب درجه مناسب سنباده، کار تقریبا پیچیده‌ای است. با این نکات و اصول پایه، با انواع سنباده بیشتر آشنا می‌شوید و آسان‌تر می‌توانید براساس نوع کارتان سنباده مناسب را انتخاب کنید.

  • انتخاب درجه زبری سنباده
  • انتخاب درجه ریزی یا درشتی سنباده
  • در نظر گرفتن بهترین درجه زبری هنگام انتخاب
  • پیدا کردن ابزار مناسب برای استفاده راحت

البته که سنباده از شن ساخته نشده و حاوی ذرات ریز مصنوعی یا طبیعی است. این ذرات الک شده و براساس اندازه و درشتی دسته‌بندی می‌شوند و سپس با چسب به کاغذ، اسفنج یا پارچه چسبانده می‌شوند. تشخیص درجه زبری سنباده بسیار مهم است زیرا هر پروژه‌ای به درجه زبری متفاوتی نیاز دارد. هنگام خرید سنباده اعدادی مثل 80، 100، 200 و غیره به چشم می‌خورند. این عدد میزان تراکم ذرات ساینده در هر اینچ مربع از سنباده است. این اعداد بر اساس استاندارد CAMI بوده و هر چه این رقم بالاتر باشد ذرات ریزتر بوده و زبری سنباده کمتر است و بالعکس هر چه این رقم کمتر باشد ذرات درشت‌تر و سنباده زبرتر است.
معمولا درجه زبری با واحد میکرون اندازه‌گیری می‌شود و برای اینکه متوجه شوید میکرون چقدر کوچک است کافی است نگاهی به سنباده 100 بیندازید. ذرات ریز روی سنباده تقریبا برابر با 141 میکرون هستد که مساوی است با 0.1397 میلی‌متر.
سنباده‌هایی هم وجود دارند که درجه زبری آن‌ها با استاندارد (FEPA) تعیین شده است. درجه زبری سنباده با استاندارد FEPA با حرف P شروع شده و لیست بلندی دارد. استاندارد FEPA هم اندازه‌ی استاندارد CAMI نیست اما در ادامه چندین مثال آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک می‌کند.

  • سنباده 40 در استاندارد CAMI برابر است با سنباده P-36 یا P-40
  • سنباده 80 در استاندارد CAMI برابر است با سنباده P-80 یا P-100
  • سنباده 100 در استاندارد CAMI برابر است با سنباده P-100 یا P-120
  • سنباده 120 در استاندارد CAMI برابر است با سنباده P-120 یا P-150
  • سنباده 220 در استاندارد CAMI برابر است با سنباده P-180 یا P-220
  • سنباده 400 در استاندارد CAMI برابر است با سنباده P-600 یا P-800

سنباده انواع مختلفی دارد که یکی از انواع آن سنباده براش است؛ این محصول از دو بخش سنباده و برس تشکیل شده که با داشتن ساختار شانه شانه حرکت راحتی بین پست و بلندی چوب ایجاد می‌کند. براش این سنباده برای پاک کردن گرد و غبار حاصل از سنباده زنی بسیار ایده آل است.

حتما کلمه سنباده به گوشتان خورده است اما براش به معنای برس بوده و دلیل استفاده از کلمه برس در این سنباده به‌خاطر وجود برس در کنار سنباده است.

برای ایجاد هماهنگی بین کاغذ سنباده و برس، ورق سنباده را با استفاده از دستگاه لیزر به‌صورت شانه‌ای یا ریش‌ریش برش می‌دهند تا به آسانی روی منحنی، پستی و بلندی چوب حرکت کند. برس علاوه‌بر کمک به ایستایی سنباده، گرد و خاک حاصل از سنباده کاری را پاک می‌کند.

سنباده براش

کاربرد سنباده براش

این محصول برای سنباده زنی محصولات نفیس چوبی پر نقش و نگار مناسب است؛ زیرا به راحتی بین منحنی‌های سطح چوب حرکت کرده و همزمان با سنباده زنی سطح چوب، براده‌ها را هم جمع می‌کند. سنباده براش برای سنباده زنی کارهای نفیس منبت کاری شده، درب‌های سی ان سی و … مناسب است؛ زیرا با استفاده از این محصول می‌توان ضایعات و حتی پلیسه های چسبیده به قطعه کار از سطوح مختلف را زدود.

اکثر سنباده‌ها برای سنباده زنی الوار و قطعات یکدست و صاف استفاده می‌شوند و قابلیت سنباده زنی کارهای نجاری منبت با پیچ و خم چوب را ندارند به همین جهت در بسیاری از کارگاه‎‌های نجاری محصولات سی ان سی شده یا منبت کاری شده باید با استفاده از سنباده دستی و با کمک نیروی انسانی سنباده زنی و آماده برای پرداخت شود که همانطور که می‌دانید بسیار زمان‌بر است اما این کار با استفاده از سنباده براش در زمان کمتر با کیفیت بالاتر انجام می‌شود.

مزایای سنباده باش

کیفیت بالای سنباده براش باعث شده تا فرآیند سنباده زنی بدون ایجاد خط و خش یا هر گونه آسیب به چوب انجام شود. از دیگر مزایای این محصول سرعت است که نقش مهمی در چرخه تولید کارگاه و صرفه جویی در زمان و انرژی نیروی کار دارد؛ به عبارتی دیگر راندمان و بهره وری را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. استفاده از سنباده براش بسیار آسان و راحت بوده و نیاز به تخصص خاصی ندارد. هم چنین دوام سنباده و عمر زیاد ورق سنباده در این محصول از دیگر مزایای آن محسوب می‌شود. علاوه بر تمام موارد ذکر شده پس از خراب شدن ورق و براش می‌توانید به راحتی سری ورق و براش را تعویض کنید. با داشتن پایه سنباده می‌توانید از ورق و براش با درجه سختی متفاوت روی آن استفاده کنید به این ترتیب با توجه به نوع کار و نیازتان به راحتی می‌توانید از سری با تراکم مناسب استفاده کنید.

 از دیگر مزایای سنباده براش این است که در فرایند سنباده کاری هیچ خط و خشی روی کار ایجاد نمی‌کند. ماندگاری سنباده این روش در مقایسه با سایر روش‌ها بیشتر است و اگر اپراتور حوصله به خرج دهد و با فشار کم سنباده کاری کند، ورق سنباده دیرتر خراب می‌شود.

معایب سنباده براش

تمام ابزار آلات و محصولات در کنار مزایایی که دارند، معایب یا محدودیت‌هایی هم دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا با برخی از محدودیت و نقطه ضعف‌های سنباده براش آشنا شوید.

این محصول برای سنباده زنی سطوح پر پیچ و خم ایده آل است اما برای سنباده زنی سطوح صاف کارایی ندارد. به‌عنوان مثال شاید با سنباده تخت بتوانید اختلاف سطح دو اتصال چوبی را صاف کنید؛ اما سنباده براش توانایی سنباده کاری به این سبک را ندارد. هم چنین این محصول برای باربرداری عمیق چوب‌های خشن مناسب نیست؛ در واقع برای رفع پرز و پلیسه تنها کارایی دارد یا به عبارتی دیگر بهتر است برای سطوح منبت کاری شده یا صفحات ماشین کاری شده تا عمق 3 سانتی متر از سنباده براش استفاده شود.

سنباده براش

نحوه کار با سنباده براش

نکته ای که در ابتدا باید به آن توجه کنید این است که برای استفاده از سنباده براش در درجه اول باید دقت کنید که برای چه هدفی سنباده براش تهیه کرده‌اید. اگر هدف از تهیه سنباده براش سنباده زنی صفحات ام دی اف سی ان سی شده است باید از دستگاه چند ایستگاه براش استفاده کنید. روش کار در این دستگاه به این صورت است که قطعه کار با کمک یک نوار به سمت جلو حرکت می کند و غلتک‌های مجهز به سنباده براش عملیات سنباده زنی را انجام می دهند. در روش دیگر هم از سنباده زن ایستاده استفاده می کنند و در زمانی که غلتک براش در حال حرکت است اپراتور قطعه کار را در همان راستا حرکت می دهد. هم چنین علاوه بر موارد ذکر شده می توانید سنباده براش را بر روی دریل نصب نمایید و کار سنباده زنی را انجام دهید.

امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات کلی و مفیدی درباره انواع سنباده براش، نحوه کار با آن، مزایا و معایب آن به دست آورده باشید. اگر در زمینه انتخاب سنباده نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید می‎‌توانید با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی و فروش فروشگاه سازوکار تماس بگیرید، همچنین اگر تجربه یا سوالی در زمینه سنباده براش داشتید می‌توانید در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا