دکوراسیون و معماری

مزایا و معایب کابینت ملامینه (20 مدل کابینت ملامینه)

اگر به فکر بازسازی آشپزخانه‌تان هستید و برای مدرن‌سازی آن بودجه‌ای را در نظر گرفته‌اید، باید بین گزینه‌های مختلفی که وجود دارد، تصمیم بگیرید و از بین کابینت‌های ام دی اف،  چوب طبیعی و … یکی را انتخاب کنید. حتماً به مدل کابینت آشپزخانه ملامینه هم فکر کرده‌­اید و ممکن است نظرتان راجع به آن مساعد باشد. کابینت‌ ملامینه بسیار پرطرفدار است؛ چون در مقایسه با کابینت چوب طبیعی ارزان ­قیمت‌تر بوده و در عین حال ظاهری به زیبایی چوب طبیعی دارد. شاید از خودتان بپرسید که کابینت آشپزخانه ملامینه دقیقاً چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با کابینت ملامینه، انواع، مزایا و معایب آن آشنا شوید.

کابینت ملامینه چیست؟

قبل از اینکه در مورد مزایا و معایب ملامین صحبت شود، باید بدانیم که ملامین چیست. ملامین ترکیبی از مواد مختلف مانند خرده چوب، چسب، رزین و کاغذ است. چوب ملامینه ترکیبی از ذرات چوبی فشرده شده در بخش مغزی است که با نوعی رزین و کاغذ مقاوم به آب و با دوام بالا پوشانده می‌­شود.

استفاده از روکش کاغذی و رزین که لایه بیرونی قطعات ملامینه هستند، این امکان را فراهم می‌کند که کابینت آشپزخانه ملامینه در سبک و رنگ‌های بسیار متنوعی عرضه شود. به همین دلیل، انواع کابینت ملامینه گزینه ایده آلی برای استفاده در حمام و آشپزخانه در سراسر جهان است.

کابینت ملامینه بیشتر به رنگ سالید است البته سایه روشنی از رنگ‌های مختلف و گاهی رنگ‌های چوب طبیعی هم دارند.

کابینت ملامینه با استفاده از رزین ترکیبی سخت شده ساخته می‌شود. این کابینت با کابینت چوب طبیعی در آشپزخانه سنتی کاملا متفاوت است. ملامین هم مانند مواد دیگر مزایا و معایبی دارد که با اطلاع از ویژگی، مزایا و معایب آن می‌توان تصمیم درستی برای انتخاب کابینت مناسب آشپزخانه یا … گرفت.

مزایای کابینت ملامینه

دوام

یکی از مهم‎ترین ویژگی‌های ملامین دوام آن است. دوام و ماندگاری ملامین بسیار بالا بوده و در مقایسه با چوب طبیعی در برابر ضربه‌های فیزیکی مقاوم­‌تر است؛ یعنی کوبیدگی و خراشیدگی کوچک شکل کابینت را عوض نمی‌کند یا سطح را تغییر نمی­‌دهد.

علاوه بر این، کابینت­ ملامینه در مقایسه با کابینت چوب طبیعی مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و حرارت داشته و در مقابل تنش ناشی از کارهای سنگین در آشپزخانه، مقاومت بهتری از خود نشان می‌دهد.

به عبارتی دیگر می‌توان گفت که استفاده از روکش کاغذی و رزین باعث سهولت در تمیز کردن کابینت می‌شود. درواقع ترکیبی از پوشش بادوام و مغزی باکیفیت باعث شده که ملامین به گزینه‌ای ایده آل برای استفاده به عنوان کابینت و کشو تبدیل شود. اگرچه کابینت ملامینه در برابر حرارت، رطوبت، لکه­ و کثیفی مقاوم است اما برای افزایش مقاومت آن نسبت به رطوبت، باید از بخش بیرونی آن به­ خوبی نگهداری کرده و در صورت لزوم به سرعت تعمیر شود.

سفارشی‌سازی

ملامین از مواد مصنوعی ساخته می‌­شود؛ در نتیجه رنگ بندی کابینت ملامینه بسیار متنوع بوده که همین تنوع باعث شده مشتریان بتوانند به راحتی رنگ مورد علاقه خود را سفارش دهند. کابینت ملامینه علاوه بر رنگ، طرح‌های متنوعی را شامل می‌شود که بسته به سلیقه مشتری قابل تغییر است.

قیمت

معمولا یکی از عوامل محدود کننده بودجه است. اگر برای بازسازی خانه بودجه زیادی در نظر گرفته‌اید می‌توانید هر نوع کابینتی که دوست دارید سفارش دهید اما اگر بودجه‌تان محدود است و به دنبال بهترین کیفیت با کمترین قیمت هستید، ملامین گزینه‌ای کم‌هزینه و بادوام بوده که جذابیت بصری هم دارد.

جذابیت

مبلغی که برای کابینت ملامینه پرداخت می‌کنید بسیار کمتر از کابینت چوب طبیعی است اما همان ظاهر و جذابیت چوب طبیعی را دارد. رنگ و پرداخت کابینت ملامینه در مقایسه با انواع چوبی بهتر است؛ چون کابینت ملامینه در محیطی کاملا کنترل شده تولید می‌شود.

پرداخت و فینیش

کابینت بیشتر خانه‌های سنتی از چوب طبیعی بوده که جلوه و گرمای خاصی به خانه می‌­بخشد اما در خانه‌های مدرن و مینیمالیستی امروزی، از رنگ‌های روشن و طرح‌های ساده استفاده می‌شود. از آنجا که کابینت ملامینه پوشش و پرداخت ساده و یکنواختی دارد برای استفاده در آشپزخانه‌های مدرن انتخاب مناسبی است.

دوام بالا، رنگ‌های متنوع، قیمت ارزان و مقرون به صرفه و روکش یک پارچه همگی از مزایای کابینت ملامینه بوده که باعث محبوبیت آن شده و این محصول را به رقیب قدرتمندی برای چوب طبیعی و MDF تبدیل کرده است.

معایب کابینت­ ملامینه

کابینت ملامینه مانند انواع دیگر کابینت معایبی دارد که در ادامه بیشتر توضیح داده شده است.

وزن

وزن کابینت ملامینه در مقایسه با دیگر کابینت‌ها بیشتر است. شاید لازم باشد مفصل یا گلایدهای کشویی قوی‌تری در آنها نصب کنید. احتمال دارد آویزان‌کردن ملامین روی بدنه­ سبک، به کابینت، درب­ یا کشو آسیب بزند. پس باید در نظر داشت که برای جلوگیری از سقوط و آسیب آشپزخانه باید از براکت متناسب با کابینت سنگین­ وزن استفاده شود.

نصب

برای نصب تمام کابینت‌ها باید از یک دست ثابت و ماهر استفاده کرد. با این حال احتمال خردشدن ملامین نسبت به چوب طبیعی یا MDF بیشتر است. با خردشدن روکش ملامین، مغزی چوب فشرده شده مشخص می‌شود. همچنین با قرارگیری در معرض رطوبت و با جذب آن آسیب می­‌بیند.

موقع نصب کابینت ملامینه باید دقت کافی داشت؛ چون کابینت ملامینه سنگین بوده و پشتیبانی در حین نصب آن حائز اهمیت است. با کمک گرفتن از فردی متخصص برای انجام این کار، شرایط را ایمن کنید. میخ و پیچ‌ را با توجه به ساختار داخلی خاص ملامین باید با دقت بیشتری نصب کنید تا متلاشی نشود.

تراشیدگی

با اینکه کابینت‌ ملامینه از مواد مصنوعی ساخته می‌شود، باز هم احتمال تراشیدگی آن وجود دارد. متاسفانه، تراشه ظاهر نه چندان جذابی در کابینت ملامینه ایجاد می­کند و پرداخت مجدد تراشه­ هزینه‌بر است.

وَرآمدن پرداخت ملامین

ملامین با استفاده از رزین در بخش خارجی مغزی چوبی فشرده شده ساخته می‌شود. یعنی یک پوشش سخت روی این فرآورده چوبی وجود دارد. ضربات سخت به سطح ملامین باعث خردگی یا ترک‌خوردگی مواد سطح آن می‌شود. درصورت بروز این اتفاق، باید بخشی از درب، کشو یا صفحه کابینت را تعمیر یا تعویض کنید.

آسیب­ پذیری نسبت به آب

اگر در لایه سطحی کابینت ملامینه شکاف، خراشیدگی یا ترک­ خودگی ایجاد شود، کابینت در مقایسه با چوب ماسیو بیشتر آسیب می‌بیند. جذب آب چوب ماسیو به‌اندازه ملامینه نیست. اگر مغزی ملامینه آب جذب کند، متورم شده و یکپارچگی ساختاری خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد.

با توجه به این موضوع، نباید این کابینت را نزدیک به سینک ظرفشویی یا منبع آب دیگری نصب کنید. جذب آب ملامین بالا است و پس از جذب آب، یکپارچگی ساختار داخلی آن به خطر می‌افتد. درصورتی­ که کابینت‌ ملامینه به‌طور پیوسته تحت تاثیر رطوبت قرار بگیرد یا خیس شود، متورم شده، کپک زده، بوی نا گرفته و به خوبی بسته نمی‌­شود.

به طور کلی با این که ملامین مزایای زیادی دارد و کابینت‌های ملامینه بسیار پرطرفدار و پرکاربرد هستند اما استفاده از آنها در حمام یا آشپزخانه می‌تواند معایبی هم داشته باشد؛ بنابراین با در نظر گرفتن تمام مزایا و معایب این نوع کابینت­ می‌­توانید برای خرید آنها تصمیم بگیرید.

امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات کلی و مفیدی درباره کابینت ملامینه، مزایا و معایب آن به دست آورده باشید. همچنین اگر نیاز به یراق آلات و اتصالات برای نصب کابینت دارید می‌توانید با مراجعه به سایت سازوکار آن را به راحتی سفارش دهید و در محل تحویل بگیرید.

آیا کابینت ملامینه خوب است؟

امروزه کابینت‌های دارای روکش ملامینه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایل این محبوبیت را می‌توان ظرافت و زیبایی‌های ظاهری روکش‌های ملامینه دانست. علاوه بر این، کابینت‌های ملامینه، تنوع طرح و رنگ زیادی داشته و برای همه سلایق مناسب هستند. همچنین به دلیل رایج شدن استفاده از کابینت ملامینه در کشورمان، این محصول در مقایسه با برخی از گزینه‌های مشابه، از قیمت مناسبی برخوردار است. با توجه به مجموعه این عوامل می‌توان نتیجه گرفت که کابینت ملامینه گزینه‌ای مناسب برای خرید است.

قیمت کابینت ملامینه

باید توجه داشته باشید که قیمت کابینت ملامینه به عوامل متفاوتی بستگی دارد. بسته به نوع سفارش و مدل کابینت شما، قیمت‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. به طور کلی دو نوع کابینت ملامینه برای خرید وجود دارد. نوع اول، کابینت‌های آماده یا پیش‌ساخته است که در ابعاد و اندازه‌های ثابت و مشخصی تولید می‌شوند.

این نوع کابینت معمولا قیمت مقرون به صرفه‌تری دارد. نوع دوم، کابینت سفارشی است که کاملا با توجه به ابعاد منزل مشتری و با توجه به سلایق و خواسته‌ای او تولید می‌شود. کابینت‌های سفارشی قیمت به مراتب بیشتری دارند. بیشتر مردم با توجه به نیازها و سلایق خود ترجیح می‌دهند این هزینه اضافی را پرداخت کرده و کابینت مناسب خود را سفارش دهند.

یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده در قیمت کابینت ملامینه، قیمت روز مواد اولیه به کار رفته در آن است. باید قیمت روز فرآورده‌هایی مانند ام دی اف و نئوپان را داشته باشید تا بتوانید قیمت تمام شده کابینت خود را محاسبه کنید. عوامل دیگری مانند نوع و جنس یراق‌آلات کابینت، اجرت سازنده کابینت و … می‌توانند بر روی قیمت نهایی محصول موردنظر شما اثرگذار باشند.

تفاوت کابینت ملامینه و هایگلاس

کابینت‌های ام دی اف و هایگلاس از لحاظ ظاهری شباهت‌هایی با یکدیگر دارند؛ با این تفاوت که ام دی اف هایگلاس دارای روکشی از جنس پلکسی گلس است که به آن ظاهری براق می‌بخشد. با این حال، تفاوت‌های این دو نوع کابینت در ظاهر آنها خلاصه نمی‌شود. شاید مهم‌ترین فاکتور برای خریداران کابینت، قیمت محصول موردنظر باشد. معمولا کابینت‌های هایگلاس قیمت بیشتری نسبت به نوع ملامینه دارند.

از سوی دیگر، مقاومت کابینت‌های هایگلاس در برابر رطوبت و حرارت نسبت به کابینت‌های ملامینه بیشتر است. با این حال، کابینت‌های ملامینه در برابر خش و لکه مقاومت بیشتری دارند. کابینت‌های هایگلاس نسبت به ملامینه زودتر لکه برمی‌دارند، اما از طرفی راحت‌تر هم پاک می‌شوند. در انتها می‌توان گفت، خریداران باید با توجه به مصارف و نیازهای خود باید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنند.

سوالات متداول

ملامینه چیست؟

چوب ملامینه ترکیبی از ذرات چوبی فشرده شده در بخش مغزی است که با نوعی رزین و کاغذ مقاوم به آب و با دوام بالا پوشانده می‌­شود.

تفاوت ملامینه و ام دی اف چیست؟

به طور کلی ام دی اف یک نوع فرآورده چوبی است اما ملامینه نوعی روکش بوده که معمولا برای پوشش سطوح ام دی اف و نئوپان استفاده می‌شود.

قیمت کابینت ملامینه چقدر است؟

عوامل مختلفی مانند کیفیت مغزی ورق ملامینه، برند، نوع مغزی و … روی قیمت نهایی تاثیرگذار است.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری مقاله در