ابزار و یراق

بهترین چکش تخریب برای کاربردهای مختلف | مقایسه جامع انواع چکش تخریب

هنگام کار در پروژه‌های عمرانی و عملیاتی مانند سوراخ‌کاری و تخریب بتن، آسفالت و مصالح ساختمانی به همراه داشتن چکش تخریب ضروری است؛ چراکه در بسیاری از موارد لازم است دیوار و سایر سازه‌ها در حین ساخت ‌و ساز تخریب شوند. با وجودی که می‌توانید این کار را با استفاده از ابزارهایی مانند چکش و مغار انجام دهید، اما کار با این ابزارها بسیار زمان‌بر و خسته‌کننده است. مناسب‌ترین ابزار برای انجام این گونه پروژه‌ها چکش تخریب است. چکش تخریب در بازار با نامه‌ای چکش برقی، بتن کن، هیلتی و پیکور هم شناخته می‌شود. چکش تخریب با توجه به انرژی مصرفی در انواع برقی، پنوماتیک، بنزینی و هیدرولیکی تقسیم‌بندی می‌شود. برای انتخاب بهترین چکش تخریب باید به مشخصات آن توجه کنید. به عنوان مثال، عواملی مانند وزن ابزار، لرزش، قابلیت کنترل سرعت و … در انتخاب بهترین چکش تخریب بنزینی، برقی و… مؤثر هستند. در این راهنما بهترین چکش‌های تخریب برای کاربردهای مختلف به همراه جزئیات و ویژگی‌های آنها معرفی می‌شوند.

ویژگی‌های چکش تخریب مناسب

توصیه می‌شود برای خرید بهترین چکش تخریب به ویژگی‌های زیر توجه کنید:

قدرت موتور: قدرت چکش تخریب برقی به‌ وسیله موتور الکتریکی تأمین می‌شود و برای خرید این ابزار لازم است نرخ توان آن را بررسی کنید. نرخ توان چکش تخریب مانند هر ابزار دیگری به‌صورت اعدادی مانند 10 یا 20 آمپر ارائه می‌شود. نرخ توان بالاتر عملکرد بهتر ابزار را نشان می‌دهد.

سرعت: نرخ سرعت چکش تخریب برحسب BPM یا تعداد ضربات در دقیقه محاسبه می‌شود. بعضی از برندها و مدل‌های چکش تخریب دارای نرخ سرعت BPM 1900 و ابزارهای قدرتمندتر نیز دارای نرخ سرعت BPM 2600 هستند.

اندازه قلم: فرآیند تخریب توسط قلم چکش تخریب انجام می‌شود. بعضی از این ابزارها دارای قلم 3 سانتی‌متری و بعضی دیگر بسته به مدل ابزار حاوی قلم 4.5 سانتی‌متری هستند. هرچقدر اندازه قلم چکش تخریب بزرگتر باشد، راحتی کار با آن بیشتر می‌شود.

قابلیت زاویه دادن به دسته یا قلم: دربعضی از مدل‌ها دسته‌ای تعبیه شده که کاربر با کمک آن می‌تواند زاویه قلم را در جهت دلخواه خود تنظیم کرده یا هنگام کار با قلم‌های صاف، جهت دسته ابزار را تغییر دهد. این قابلیت، کار با ابزار را در بسیاری از موارد راحت‌تر می‌کند.

سهولت کار با ابزار: اگر کار با یک وسیله راحت نباشد، افراد نمی‌توانند از آن به بهترین نحو استفاده کنند. یکی از ویژگی‌های مهم چکش تخریب مناسب برای کاربر، قابلیت تغییر زاویه قلم است. همچنین چکش تخریب نباید بیش از حد سنگین باشد. دسته‌های این ابزار باید بزرگ و ارگونومیک باشد که بتوان آنها را به راحتی در دست گرفت. طراحی و ساخت مناسب و ارگونومیک بودن چکش تخریب به کاربر کمک می‌کند تا بتواند از نهایت کارایی ابزار خود استفاده کند.

طول سیم: افراد بسیاری هنگام خرید ابزار به طول سیم آن توجه نمی‌کنند. برای انجام بعضی از پروژه‌ها به ابزاری با سیم بلند نیاز است. البته در صورت لزوم می‌توان از کابل افزایش طول استفاده کرد؛ اما انواع خانگی این کابل‌ها خیلی نازک بوده و برای ابزارهای پرقدرتی مانند چکش تخریب مناسب نیستند.

کنترل ارتعاش: اگر در طول روز به مدت طولانی از چکش تخریب استفاده می‌کنید، ارتعاشات ایجاد شده توسط ابزار می‌توانند مشکل‌ساز شوند؛ زیرا دست‌ها و بازوهایتان سریع خسته می‌شوند و باید تا زمان رفع خستگی کار را متوقف کرده و روز کاریتان را طولانی‌تر کنید. برندهایی را انتخاب کنید که برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده‌اند. در بیشتر برندها برای حل این مشکل دسته‌هایی برای گرفتن شفت تعبیه شده است؛ اما در چکش‌های تخریب برخی از برندها ارتعاش بدنه ابزار با استفاده از فنر کمتر شده و کوبیدن و خرد کردن کاشی‌ها بسیار آسان‌تر می‌شود. در نتیجه، در حین کار با این مدل‌ها کمتر احساس خستگی می‌کنید و می‌توانید کار بیشتری انجام دهید.

لوازم جانبی: بعضی از برندها حاوی لوازم جانبی مفیدی مانند قلم، کیف یا جعبه نگهداری یا حمل ابزار هستند. وجود این لوازم جانبی برای محافظت از ابزار ضروری است. اگر چکش تخریب شما کیت یا جعبه نگهداری و حمل ابزار ندارد، توصیه می‌کنیم برای محافظت از آن و سهولت جابه‌جایی ابزار به فکر خرید لوازم جانبی مناسب باشید.

دوام و ضمانت: چکش تخریب برای کار روی سطوح سخت مانند بتن مناسب است؛ اما این ابزار با گذشت زمان مستهلک شده و حتی ممکن است خراب شود. به همین دلیل دوام چکش تخریب و گارانتی معتبر آن اهمیت به سزایی دارد. چنانچه قصد خرید چکش تخریب را دارید، علاوه بر کیفیت ساخت ابزار به ضمانت ارائه شده برای آن نیز توجه کنید.

بهترین چکش‌های تخریب 7 کیلویی

چکش تخریب 7 کیلوگرمی رونیکس مدل 2820 یکی از بهترین مدل‌های چکش تخریب افقی با وزن 7 کیلوگرم در بازار است. این مدل برای تخریب سخت‌ترین مواد و مصالح مناسب بوده و بدنه‌ای محکم و بادوام دارد. این ابزار دارای توان ۱۱۰۰ وات و حداکثر تعداد ۳۹۰۰ ضربه در دقیقه (BPM) است. همچنین میزان قدرت ضربه این چکش تخریب ۱۵ ژول بوده و همراه با کیف مقاوم در برابر ضربه عرضه می‌شود. از سایر متعلقات و لوازم جانبی این محصول می‌توان به دسته جانبی، ظرف گریس، ۲ عدد قلم SDS MAX و یک عدد آچار مخصوص اشاره کرد.

یکی از مدل‌های مقرون به صرفه بازار چکش تخریب 7/5 کیلوگرمی سمپراکس مدل SDH4006 است. موتور این چکش تخریب با توان ۱۲۰۰ وات قابلیت تخریب مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. قدرت تخریب این چکش تخریب ۱۰ ژول و نرخ ضربه آن ۳۹۰۰ ضربه در دقیقه است. این مدل به همراه کیف همراه عرضه نشده و لازم است برای حمل و نقل و جلوگیری از آسیب دیدن آن کیف مناسب را به صورت مجزا خریداری کنید. چکش تخریب 7 کیلویی برندهای شپخ، بوش، رونیکس، کرون، فونیکس، پوکا و … نیز در بازار ایران موجود هستند.

بهترین چکش تخریب 16 کیلویی

چکش تخریب 16 کیلویی شپخ یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار است. چکش تخریب 1600 وات 16 کیلوگرمی مته مخصوص HEX شپخ مدل AB1600 ابزاری قدرتمند با موتور 14 آمپری است که انرژی ضربه‌ای تولیدشده توسط آن، سخت‌ترین تخریب‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. این دستگاه دارای قدرت ضربه 50 ژول، قابلیت تعویض سریع و آسان قلم بوده و مجهز به دسته نرم و D شکل برای راحتی کاربر است. ساختاری جمع‌و‌جور و ساده این چکش تخریب دسترسی به فضاهای محدود را امکان‌پذیر می‌کند. از این چکش تخریب قدرتمند برای کاربردهای متوسط و سنگین استفاده می‌شود. از مزایای این مدل می‌توان به قیمت مناسب آن در مقایسه با سایر برندهای رقیب اشاره کرد.

چکش تخریب بوش مدل GSH 16-28 یکی از حرفه‌ای‌ترین گزینه‌های موجود در بازار است. بدنه‌ای مقاوم و محکم دارد این مدل به افزایش طول عمر آن کمک می‌کند. از این چکش تخریب عمودی می‌توانید برای پروژه‌های متعدد استفاده کنید. در ساخت این مدل از مواد باکیفیتی استفاده شده که طول عمر محصول را افزایش داده و در عین حال موجب کاهش ارتعاشات ابزار در حین کار می‌شود. موتور این چکش تخریب با توان ۱۷۵۰ وات، قدرت تخریب ۴۱ ژول و نرخ ۱۳۰۰ ضربه بر دقیقه تخریب انواع سطوح را امکان‌پذیر می‌کند. این دستگاه دارای کیف چرخ‌دار برای حمل و نگه‌داری ابزار است تا کاربران آن را  راحت‌تر جابه‌جا کنند.

اگر به دنبال چکش تخریبی با قیمت مناسب هستید چکش تخریب 16 کیلوگرمی آروا مدل 5253 می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای شما باشد. این ابزار با موتور ۱۷۰۰ واتی خود دارای قدرت ضربه ۶۰ ژول و سرعت ۱۹۰۰ ضربه بر دقیقه است. چکش تخریبی آروا ۵۲۵۳ همراه با کیف مخصوص برای حمل و نگه‌داری از ابزار عرضه شده است.

بهترین مارک و برند چکش تخریب

چکش تخریب با وزن‌های 5 تا بالای 40 کیلوگرم توسط برندهای مختلف تولید می‌شود. برندهای معتبری مانند شپخ، بوش، رونیکس، رونیکس، کرون، سمپراکس، دی سی ای، آروا، زیمبرگ، هیلتی، دیوالت و … در زمینه تولید انواع چکش تخریب فعالیت می‌کنند. چنانچه قصد خرید چکش تخریب را دارید، با انتخاب برند معتبر و بر اساس قدرت چکش تخریب، تعداد ضربات ابزار در دقیقه، انرژی ضربه‌ای تولیدشده، سایر مشخصات فنی ابزار و بودجه مورد نظرتان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

سوالات متداول

پیکور چیست؟

پیکور نام دیگر چکش تخریب است. این ابزار با نام بتن کن، چکش برقی و هیلتی هم شناخته می‌شود.

بهترین چکش تخریب چیست؟

بهترین مدل چکش برقی را باید با توجه به قدرت و سرعت موتور، اندازه قلم، طول سیم، راحتی و امکانات مختلف آن انتخاب کرد.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری مقاله در