خودت بساز

صفر تا صد آموزش ساخت کاور شوفاژ (کاور چوبی شوفاژ)

کاور یا قاب شوفاژ راه حلی ایده آل برای تزیین رادیاتورهای قدیمی است. کاور شوفاژ تنها برای زیبایی خانه نبوده و کاربردهای فراوان دیگری هم دارد.

این کاور را می‌توان به صورت آماده در طرح‌ و رنگ‌های مختلف به صورت آماده خریداری کرد اما اگر به کارهای DIY و نجاری علاقه‌مند هستید با ما همراه باشید تا در ادامه با نحوه ساخت کاور شوفاژ آشنا شوید.

کاور شوفاژ انواع مختلفی دارد و می‌تواند از جنس چوب، نیشکر، آلومینیوم، ام دی اف، پی وی سی، پالت چوبی و … باشد. شما می‌توانید با توجه به مواد در دسترس خود یکی از انواع آن را انتخاب کنید.

کاور شوفاژ چیست؟

کاور شوفاژ، محصولی دکوری است که برای پوشاندن شوفاژ و افزایش زیبایی فضای منزل به کار می‌رود. رادیاتور شوفاژ شکل ظاهری چندان جالبی نداشته و ممکن است با دکوراسیون بسیاری از منازل هماهنگی نداشته باشد. علاوه بر این، گوشه‌ها و بخش‌های تیز رادیاتور ممکن است به کودکان آسیب بزنند. استفاده از کاور راه مناسبی برای پوشاندن سطح شوفاژ است.

کاور یا قاب شوفاژ دارای مدل‌ها و رنگ‌های مختلفی است که می‌توانید آن را به خوبی با دکوراسیون منزل خود ست کنید. علاوه بر زیبایی ظاهری و پوشاندن بدنه شوفاژ، کاور مانند یک کنسول است که می‌توانید برخی از وسایل و تزیینات منزل خود را روی آن قرار دهید. معمولا کاور شوفاژ از جنس ورقه های ام دی اف یا چوب است. معمولا قسمت جلوی قاب شوفاژ به صورت مشبک طراحی شده تا گرما به خوبی از آن عبور کند.

ساخت کاور چوبی برای شوفاژ

با استفاده از راهنمای زیر می‌توانید رادیاتور‌های قدیمی را بپوشانید و به آن جلوه‌ای زیبا ببخشید.

لوازم مورد نیاز:

  • تراز
  • متر
  • منگنه کوب
  • میخ کوب
  • اره فارسی بر
  • اره رومیزی
  • خط کش T
  • قیچی آهن بر
  • چسب چوب
  • سوزن منگنه
  • میخ
  • صفحات آلومینیومی تزئینی
  • چوب

برای تهیه لوازم مورد نیاز خود می‌توانید به فروشگاه آنلاین سازوکار مراجعه کنید.

مرحله اول

قدم اول بعد از تهیه مواد و لوازم مورد نیاز، اندازه گیری است. برای این کار ابتدا باید ابعاد قسمت‌های مختلف رادیاتور را به صورت کاملا دقیق اندازه بگیرید. شاید بهتر باشد در ابتدا نقشه چیزی که می‌خواهید بسازید را با ابعاد دقیق روی کاغذ نقاشی کنید.

مرحله دوم

بعد از اندازه گیری و با در دست داشتن طرح مورد نظر نوبت به مرحله برش و آماده سازی پانل بالایی و دو پانل جانبی می‌رسد.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که چوب انتخابی شما در برابر حرارت مقاومت داشته باشد. چوب صنوبر یا غان (توس) می‌تواند برای این کار مناسب باشد. هم چنین اگر تمایل دارید که کاور را در آخر رنگ آمیزی کنید باید این نکته هم در انتخاب چوب مد نظر قرار دهید.

مرحله سوم

در این مرحله باید ابعاد و طرح مورد نظر را روی چوب علامت گذاری کنید سپس با استفاده از اره فارسی بر آن را ببرید. اره فارسی بر در مقایسه با اره میزی برش تمیز و دقیق‌تری دارد؛ به همین دلیل برای برش قطعات کوچک مناسب است. اگر ابعاد پانل که می‌خواهید ببرید بزرگ است باید از اره رومیزی استفاده کنید اما دقت داشته باشید تا برش کاملا صاف و تمیز باشد.

مرحله چهارم

بعد از برش پانل‌های جانبی نوبت برش قاب برای پانل رویی است. برای نصب آلومینیوم روی شوفاژ به عنوان رویه مشبک کاور شوفاژ نیاز است که یک قاب برای آن بسازید. ابعاد قاب رویی را روی چوب علامت‌ گذاری کرده و با استفاده از اره فارسی بر ببرید. دقت داشته باشید که زاویه لبه چوب‌ها دقیقا برابر 45 درجه باشد تا بتوان به راحتی اتصال فارسی را درست کرد و قاب را بسازید.

مرحله پنجم

پس از برش تمام چوب‌ها نوبت به سر هم کردن و مونتاژ آن‌ها می‌رسد. ابتدا دو پانل کناری را در جای خود قرار داده سپس پانل بالایی را روی آن‌ها بگذارید. ابتدا قطعه چوب‌ها را با استفاده از چسب چوب بچسبانید سپس با استفاده از میخ کوب آن‌ها را محکم کنید.

مرحله ششم

پس از سر هم کردن پانل‌های جانبی و بالایی باید قاب رویی را نصب کنید. قاب را به گونه‌ای روی پانل‌ها قرار دهید که لبه‌های کار را کاملا بپوشاند.

مرحله هفتم

در این مرحله باید آلومینیوم مشبک تزئینی را به قاب رویی متصل کنید. برای این کار ابتدا با استفاده از قیچی آهن بر آلومینیوم را در ابعاد مناسب ببرید سپس با استفاده از منگنه کوب آن را از قسمت داخل به قاب رویی منگنه کنید.

مرحله هشتم

پس از آماده شدن کاور آن را روی شوفاژ قرار دهید اگر همه چیز به درستی ساخته شده باشد قاب شوفاژ باید به راحتی در جای خود قرار بگیرد.

امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات کلی و مفیدی درباره نحوه ساخت کاور چوبی به دست آورده باشید. اگر سوال یا تجربه‌ای در زمینه ساخت کاور چوبی دارید در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

کاور شوفاژ را از چه جنسی می‌توان ساخت؟

کاور شوفاژ انواع مختلفی دارد و می‌تواند از جنس چوب، نیشکر، آلومینیوم، ام دی اف، پی وی سی، پالت چوبی و … باشد. شما می‌توانید با توجه به مواد در دسترس خود یکی از انواع آن را انتخاب کنید.

چوب مناسب برای ساخت کاور شوفاژ چیست؟

چوب انتخابی شما در برابر حرارت مقاومت داشته باشد. چوب صنوبر یا غان (توس) می‌تواند برای این کار مناسب باشد.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری مقاله در