خودت بساز

آموزش نحوه ساخت استند گلدان چوبی در منزل + فیلم

با محدود شدن فضای خانه‌ها و افزایش چشمگیر آپارتمان‌نشینی، بسیاری از خانواده‌ها فضای باز چندانی برای نگه‌داری گل و گیاه ندارند؛ به همین دلیل بسیاری از افراد به نگه‌داری گل‌های آپارتمانی روی آورده‌اند. وسایل و ابزار زیادی وجود دارد تا علاقه‌مندان به پرورش گل و گیاه آپارتمانی به بهترین شکل از گیاهان خود نگه‌داری کنند. یکی از این وسایل که جلوه بسیار زیبایی به فضای خانه شما می‌دهد، استند گلدان است. استند گلدان در انواع و جنس‌های مختلفی از جمله چوبی، فلزی، پلاستیکی یا شیشه‌ای موجود است. در بین این مدل‌ها، استندهای چوبی به دلیل داشتن شکلی زیبا و طبیعی، طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. اگر به ساخت استند گلدان چوبی با صرف هزینه‌ای نه چندان زیاد علاقه دارید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

لوازم موردنیاز ساخت استند گلدان چوبی

برای ساخت این استند گلدان چوبی می‌توانید از انواع ابزارآلات استفاده کنید. برای مثال برای بریدن قطعات چوبی لزومی ندارد که حتما ابزاری مانند اره فلکه یا اره فارسی بر داشته باشید؛ اما استفاده از ابزارآلات حرفه‌ای باعث می‌شود دقت و سرعت کار شما تا حد قابل توجهی افزایش یابد. در این آموزش از مواد و ابزارآلات زیر استفاده می‌کنیم:

  • میله چوبی
  • تخته چوبی (در این جا از چوب صنوبر استفاده شده است)
  • پین چوبی
  • رنگ دلخواه
  • چسب چوب
  • مته گازور
  • سنباده
  • گونیا مرکب
  • گیره نجاری
  • اره فارسی بر
  • مته
  • اره فلکه
  • سیلر
  • رنگ

اندازه مناسب برای استند گلدان چقدر است؟

قبل از هر چیزی باید اندازه گلدان خود را به دست آورید تا استند را متناسب با آن بسازید. در این آموزش ارتفاع گلدان ۲۶ سانتی‌متر بوده و ارتفاع استند نیز همین اندازه است. همچنین، پایه‌های استند تا نیمی از گلدان را فرا می‌گیرند. همچنین ارتفاع محل قرارگیری گلدان تا سطح زمین نیز به اندازه نیمی از پایه‌ها خواهد بود. طول قطعات چوبی در محل قرارگیری گلدان باید اندکی بیش از عرض گلدان باشد تا جای کافی برای قرار دادن گلدان روی استند فراهم شود.

نحوه ساخت استند گلدان با چوب

ساخت این استند گلدان، چندان پیچیده نیست و اگر ابزار مناسب و توانایی فنی کافی را داشته باشید، می‌توانید در زمانی کوتاه این کار را انجام دهید.

برای شروع، دو قطعه چوب را به با توجه به قطر گلدان، به اندازه لازم برش بزنید. این دو قطعه، به اصطلاحا به صورت اتصال کنشکاف در مرکز استند قرار می‌گیرد. یکی از این قطعات را به عرض روی میز کار قرار دهید. ابتدا با استفاده از گونیای مرکب، مرکز چوب را تعیین کرده و با استفاده از مداد محل آن را مشخص کنید؛ زیرا باید در مرکز این قطعه چوب‌ها، حفره‌ای به اندازه عرض چوب ایجاد کنید.

در مرحله بعد باید به وسیله اره فلکه،‌ شکاف میانی دو قطعه چوب را ببرید. البته این کار را با استفاده از انواع دیگر اره نیز می‌توانید انجام دهید. این شکاف در واقع محلی است که دو قطعه چوب به صورت ضربدری به یکدیگر متصل می‌شوند؛ بنابراین بسیار مهم است که شکاف ایجاد شده در چوب کاملا به اندازه ابعاد تکه چوب دیگر باشد تا اتصالی بی‌نقص داشته باشید. توجه داشته باشید که اگر حفره میانی را به صورت دقیق اندازه و برش بزنید، برای متصل کردن دو قطعه نیازی به استفاده از چسب نخواهید داشت. حفره ایجاد شده باید نیمی از عرض چوب را به خود اختصاص دهد.

ارتفاع پایه‌های میز باید به اندازه‌ای باشد که تا نیمه گلدان را فرا بگیرند. ما در این آموزش از میله‌های چوبی (دوبل) استفاده می‌کنیم؛ اما می‌توانید از تخته‌های چوبی با ارتفاع و ابعاد مختلف نیز استفاده کنید. برای برش هم‌اندازه و صاف میله‌های چوبی بهتر است از اره فارسی بر استفاده کنید. پس از برش میله‌ها، لبه‌های آنها را سنباده بزنید تا کاملا صاف و مسطح شوند. خصوصا بخش از میله که بر روی زمین قرار می‌گیرد باید کاملا مسطح باشد تا استند بر روی زمین تکان نخورد.

در این مرحله دو قطعه چوبی که به صورت متقاطع در مرکز استند قرار می گیرند را روی میز کار قرار داده و دو طرف آن را مانند شکل با مته گازور جدا کنید تا شکلی منحنی داشته باشند و به راحتی به پایه های استند متصل شوند.

در مرحله بعد باید محل سوراخ شدن جای پین‌های چوبی روی میله‌ها و قطعات چوب را علامت بزنید. باید دو سوراخ بر روی محل اتصال قطعات ایجاد کنید.

بهتر است شکل سوراخ‌ها را روی یک تکه کاغذ بکشید و از آن به عنوان شابلون استفاده کنید. پس از علامت زدن محل قرارگیری سوراخ‌ها، آنها را استفاده از مته گازور بر روی قطعات ایجاد کنید.

برای وصل کردن میله‌ها به قطعه‌های چوب، از اتصال دوبل استفاده می‌کنیم. اتصال دوبل، استحکام استند را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. بدین منظور، ابتدا داخل دو حفره ایجاد شده در میله‌های چوبی را چسب چوب زده و سپس پین‌ها را درون آنها قرار دهید و صبر کنید تا چسب کاملا خشک شود. سپس باید به وسیله این پین‌ها، چهار عدد پایه استند و بخش مرکزی آن را به هم متصل کنید.

پس از اتصال کامل قطعات به یکدیگر، استند را روی زمین گذاشته و و از لق نزدن آن اطمینان حاصل کنید . در صورتی که یکی از پایه‌های استند اندکی بلندتر از سایر پایه‌ها است می‌توانید زیر آن را کمی سنباده بزنید تا با سایر پایه‌ها هم‌سطح شود.

در مرحله آخر برای افزایش زیبایی و دوام استند، یک لایه سیلر بر روی آن بزنید تا علاوه بر پوشاندن تمامی منافذ، کار رنگ‌آمیزی را نیز آسان‌تر کند. پس از خشک شدن سیلر، می‌توانید از رنگ موردعلاقه خود برای رنگ‌آمیزی استند استفاده کنید.

سوالات متداول

انواع استند گلدان کدامند؟

استند گلدان در انواع مختلفی مانند چوبی، فلزی، چندطبقه، نردبانی، دیواری، پازلی و … موجود است.  

کاربرد استند گلدان چیست؟

استفاده از استند باعث می‌شود گلدان بیشتر در معرض دید قرار گرفته و فضای محیط زیباتر شود. همچنین با استفاده از استند به خصوص نوع چند طبقه آن، می‌توانیم تعداد گلدان‌های بیشتری را در یک فضای محدود قرار دهیم.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری مقاله در