ابزار و یراق

یک باتری برای همه ابزار شما: معرفی نسل جدید باتری ابزار شارژی با نام CAS

با اختراع ابزار شارژی و پیشرفت‌های صورت گرفته در باتری‌های آنها، تحولات قابل توجهی در صنایع مختلف صورت گرفته و انجام بسیاری از کارها آسان‌تر شده است. با این حال ابزار شارژی خالی از عیب هم نبوده و شرکت‌های تولیدکننده باتری همواره در تلاش برای رفع ایرادهای محصولات خود هستند.

شاید یکی از اصلی‌ترین معایب ابزار شارژی این است که برای ابزار مختلف و برندهای مختلف باید باتری‌های مجزا به همراه داشته باشید. شرکت معتبر متابو اخیرا راه حلی برای این مشکل ارائه کرده است. سیستم جدید باتری‌های این کمپانی با نام CAS با تمامی ابزار شارژی ساخته شده توسط شرکت متابو آلمان و چندین برند دیگر سازگاری دارد. در ادامه به بررسی این باتری‌ها و آینده این فناوری خواهیم پرداخت.

تاریخچه باتری های متابو

سابقه درخشان متابو در ساخت باتری ابزار شارژی به دهه ۸۰ میلادی برمی‌گردد. کمپانی متابو در سال ۱۹۸۵ پرظرفیت‌ترین باتری ابزار شارژی در جهان را تولید کرد. در سال ۱۹۹۴ اولین صفحه نمایش با نشانگر میزان آمپر ساعت باتری توسط متابو رونمایی شد.

همچنین این شرکت در سال ۲۰۰۴ اولین شارژر با قابلیت خنک‌سازی به وسیله جریان هوا در جهان را تولید کرد. تا سال ۲۰۰۵ باتری‌های متابو از نوع لیتیم کادمیومی بودند.

از این سال به بعد، متابو در تمامی محصولات خود باتری‌های لیتیم یون را به کار گرفت. این فناوری در سال ۲۰۱۴ با معرفی باتری‌های لیتیوم یونی فوق فشرده (LiHD) به تکامل رسید و ظرفیت شارژدهی باتری‌های متابو تا حد قابل توجهی افزایش یافت. آخرین دستاورد متابو در زمینه باتری ابزار شارژی مربوط به باتری‌های CAS این کمپانی است. در ادامه به معرفی این باتری‌ها می‌پردازیم.

Cordless Alliance System یا CAS چیست؟

جدیدترین سری از باتری‌های کمپانی متابو، Cordless Alliance System یا CAS (به معنی سیستم ائتلاف ابزار شارژی) نام دارد. شرکت متابو در پی تقاضا و نیاز مشتریان همواره به دنبال راهی برای بهبود باتری‌های به کار رفته در محصولات شارژی خود بود.

بسیاری از مشتریان که تعداد زیادی ابزار شارژی در اختیار داشتند، نمی‌توانستند تعداد زیادی باتری برای ابزار مختلف با خود حمل کنند. همچنین تمامی ابزار شارژی مشتریان از یک برند نبود و هر برندی از باتری‌های مخصوص خود استفاده می‌کرد. به همین دلیل، آنها ناچار بودند همیشه تعداد زیادی باتری در ابعاد و ظرفیت‌های مختلف با خود به همراه داشته باشند.

شرکت متابو، برای رفع نیازهای مشتریان خود و ارائه راهکاری جامع برای رفع مشکلات و بهبود فناوری باتری‌ها اقدام به تولید نسل جدید باتری‌های خود کرد. متابو برای موفقیت در این راه، به همکاری سایر برندهای سازنده ابزارآلات نیاز داشت؛ از این روی این کمپانی در سال ۲۰۱۸ ضمن مشارکت با سایر برندهای مطرح که غالبا در آلمانی بودند، از باتری‌های CAS یا Cordless Alliance System رونمایی کرد. برندهایی مانند اشتاینل، آیزنبلاتر، آیبن استاک، هاگا، استارمیکس، کولومیکس، مافِل و روتنبرگر جزو نام‌هایی بودند که در ابتدا با متابو برای استفاده از باتری‌های CAS قرارداد همکاری امضا کردند. با گذشت زمان و افزایش مقبولیت باتری‌های CAS در بازار، چندین برند دیگر نیز به فهرست شرکای متابو اضافه شدند. ممکن است برخی از این نام‌ها برای شما ناآشنا باشند اما این برندها جزو معتبرترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ابزار در دنیا هستند.

اگر علامت CAS بر روی بدنه باتری شما درج شده باشد،  این باتری با ابزار شارژی برند متابو و سایر برندهایی که از سیستم CAS استفاده می‌کنند سازگاری دارد. در حال حاضر می‌توان نام ۱۱۰ نوع مختلف از ابزار برقی را در فهرست دستگاه‌های سازگار با باتری‌های CAS مشاهده کرد. با تلاش مدیران متابو و شرکای تجاری این برند،‌ این فهرست به سرعت در حال گسترش است. می‌توانیم روزی را در آینده نه چندان دور متصور شویم که تمامی ابزارهای شارژی چندین برند معتبر جهان از این باتری‌ها استفاده می‌کنند.

مزایای باتری های CAS

بدون شک تمایل شرکت‌های معتبری مانند متابو به عرضه راهکاری جامع برای تأمین باتری ابزار شارژی به دلیل مزایای فراوان باتری‌های CAS برای کاربران و شرکت‌های تولیدکننده ابزار است. مزایای این باتری‌ها را می‌توان به سه دسته فنی، کاربردی و مالی تقسیم‌بندی کرد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

باتری‌های CAS از نوع لیتیوم یونی بوده و دارای ولتاژ ۱۸ ولت هستند. فناوری به کار رفته در این باتری‌ها LiHD یا لیتیوم یونی فوق فشرده نام دارد. به گفته شرکت متابو، عملکرد این باتری‌ها از لحاظ توان، شارژدهی و طول عمر در مقایسه با نسل قبلی باتری‌های لیتیوم یونی، به ترتیب ۶۷، ۸۷ و ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. همان‌طور که از نام این فناوری مشخص است، سلول‌های باتری‌های LiHD در مقایسه با نسل قدیم باتری‌ها، فشرده‌تر بوده و ظرفیت آنها بیشتر است.

یکی دیگر از دلایل افزایش ظرفیت شارژدهی این باتری‌ها، استفاده از مواد باکیفیت‌تر مانند نقره و مس به عنوان رسانای جریان الکتریسیته است. استفاده از این فلزات، توان خروجی بیشتری را در اختیار باتری‌ها قرار داده که انرژی تولید شده توسط باتری را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر به دلیل استفاده از رساناهای قوی‌تر و همچنین خنک‌سازی باتری توسط فن تعبیه شده در آن، باتری گرمای به مراتب کمتری تولید می‌کند. در اثر تولید گرمای کمتر، باتری طول عمر بیشتری نیز پیدا خواهد کرد. همچنین باتری‌های CAS از فناوری ESCP یا محافظت الکترونیکی از سلول‌ها استفاده می‌کنند. این فناوری از تمامی سلول‌ها در برابر دشارژه شدن کامل یا شارژ فراتر از ظرفیت محافظت کرده و باعث افزایش طول عمر باتری می‌شود.

علاوه بر این مزایای فنی، باتری‌های CAS کارایی به مراتب بیشتری در مقایسه با سایر باتری‌ها ارائه می‌کنند. به گفته مدیر شرکت متابو با این باتری‌ها «ما قدرت کافی برای مصارف نیازمند توان زیاد را داریم. این ویژگی ما را قادر می‌سازد تا هر ابزار برقی را در یک نسخه شارژی نیز بسازیم؛ به گونه‌ای که نیازهای یک کاربر حرفه‌ای از جمله قدرت و دوام کاملا برآورده شود». فناوری LiHD این باتری‌ها، انرژی لازم برای ابزار دارای توان بین ۴۰۰ تا ۳۲۰۰ وات را تأمین می‌کند؛ بنابراین طیف وسیعی از ابزار حرفه‌ای و قدرتمند با این باتری‌ها سازگاری دارند.

شاید مهم‌ترین مزیت باتری‌های CAS از دید شرکت متابو، سازگاری آن با تمامی ابزار شارژی و محصولات چندین برند معتبر سازنده ابزار باشد. عدم نیاز به حمل تعداد زیادی از باتری‌ها با ابعاد و برندهای مختلف، خواسته بسیاری از مشتریان است. باتری‌های CAS می‌توانند راندمان کار بسیاری از کارگاه‌ها، محیط‌های تولیدی و ساختمانی و صنایع مختلف را تا حد قابل توجهی افزایش دهند. از سوی دیگر، کاهش تعداد باتری‌ها و افزایش طول عمر آنها به معنی کاهش هزینه‌ها است. به همین دلیل، مزیت‌های اقتصادی باتری‌های CAS نیز می‌تواند برای بسیاری از اهالی فن جذاب باشد.

باتری های بوش، رقیب اصلی CAS متابو

ارائه سیستمی جامع برای باتری ابزار شارژی منحصر به برند متابو نیست. کمپانی بوش آلمان نیز در سال‌های اخیر ضمن امضای چندین قرارداد با برندهای تولیدکننده ابزار، برای ارائه یک سیستم باتری جامع اقدام کرده است. این باتری‌ها با برچسب Power for All Alliance عرضه شده و بر روی باتری‌های کمپانی بوش و چندین کمپانی دیگر از جمله واگنر، امالیونگا، راپید و… قرار می‌گیرند.

به گفته کمپانی بوش، ابزارهای بی‌شماری از سایر برندهای معتبر به زودی با باتری‌های شارژی لیتیوم- یون 18 و ۱۲ ولتی ساخته شده توسط این کمپانی سازگار خواهند بود. مسلما بوش، رقیب اصلی متابو و باتری‌های CAS این کمپانی است. باید منتظر بمانیم و ببینیم در آینده کدامیک از این دو برند در ارائه راهکاری جامع برای شارژ ابزار شارژی موفق‌تر ظاهر می‌شود.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری مقاله در