ابزار و یراق

میخکوب برقی بهتر است یا بادی؟

یکی از سؤالات رایج در مورد ابزارآلات خصوصا میخکوب‌ها در مورد انتخاب بین نوع برقی و بادی و مزایا و معایب آنهاست. پاسخ این سؤال کاملا به نیازهای کاربر و نحوه استفاده‌اش از ابزار بستگی دارد. میخکوب بادی و برقی مزایا و معایب خاص خود را دارند که آگاهی از آنها می‌تواند به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک کند. در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها و نکات مثبت و منفی میخکوب برقی و بادی می‌پردازیم. سپس این دو نوع ابزار را از نظر ویژگی‌هایی مانند مدت‌زمان کار، نوع کاربرد و قیمت با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

معرفی میخکوب برقی

همانطور که نام میخکوب برقی مشخص است، این ابزار از یک موتور الکتریکی برای فرو بردن میخ به چوب یا سایر مواد استفاده می‌کند. مخیکوب برقی در دو نوع سیم‌دار و شارژی تولید می‌شود که معمولا نوع شارژی آن رایج‌تر است. در میخکوب‌های شارژی پس از فشردن ماشه دستگاه، جریان الکتریکی از باتری به موتور دستگاه منتقل شده و با توجه به مکانیزم دستگاه، انرژی لازم برای شلیک میخ به بیرون از آن را تأمین می‌کند. میخکوب‌های برقی یا شارژی معمولا انتخاب مناسبی برای مصارف خانگی هستند؛ اما پیش از خرید آنها برای مصارف حرفه‌ای و صنعتی بهتر است به نکات زیر توجه نمایید.

مزایای خرید میخکوب برقی

مهم‌ترین مزیت میخکوب برقی خصوصا نوع شارژی آن راحتی حمل و نقل و جابجایی ابزار در محیط کار است. عملکرد میخکوب شارژی به وجود کمپرسور یا سوکت برق وابسته نیست. تا زمانی که باتری دستگاه شما شارژ داشته باشد، می‌توانید در تمامی بخش‌های محیط کار از آن استفاده کنید. این ویژگی خصوصا زمانی اهمیت پیدا می‌کند که در محیط‌های دور از منبع برق و مکان‌هایی که امکان حمل کمپرسور وجود ندارد کار می‌کنید.

مزیت دیگر میخکوب برقی سرعت بالای راه‌اندازی و استفاده از دستگاه است. میخکوب برقی پس از جاگذاری خشاب میخ آماده استفاده است. این در حالی است که در مدل‌های بادی، به دلیل وجود کمپرسور، مدت‌زمان راه‌اندازی اولیه دستگاه طولانی‌تر است.

معایب خرید میخکوب برقی

میخکوب برقی یا شارژی به دلیل وجود قطعات الکترونیکی بیشتر و باتری، وزن بیشتری از میخکوب بادی دارد. در واقع تمامی اجزای میخکوب شارژی در بدنه آن قرار دارند. به همین دلیل اگر قصد استفاده طولانی‌مدت از میخکوب را دارید، میخکوب برقی بیشتر شما را دچار خستگی و درد در ناحیه مچ و بازو می‌کند. این میخکوب ساختاری پیچیده‌تر داشته و استهلاک آن نیز در مقایسه با میخکوب بادی بیشتر است. به همین دلیل اگر قصد استفاده از میخکوب برقی در محیط‌های صنعتی و برای مدت‌زمان طولانی را دارید، توصیه می‌شود از این میخکوب استفاده نکنید. همچنین وابستگی میخکوب شارژی به باتری باعث می‌شود برای مصارف طولانی‌مدت نتوان از آن استفاده کرد. از لحاظ قدرت میخکوبی نیز معمولا میخکوب‌های برقی در حد و اندازه مدل‌های بادی نیستند.

معرفی میخکوب بادی

رایج‌ترین نوع میخکوب، نوع بادی آن است. عملکرد میخکوب بادی کاملا به وجود کمپرسور باد وابسته بوده و این ابزار بدون کمپرسور کار نمی‌کند. ساختار این نوع میخکوب به این صورت است که با فشردن ماشه دستگاه، دریچه ورودی آن باز شده و هوای فشرده از کمپرسور به سیلندر دستگاه وارد می‌شود. این هوای فشرده، پیستون دستگاه را به جلو می‌برد که میخ را به بیرون دستگاه پرتاب می‌کند. میخکوب بادی معمولا برای مصارف صنعتی به کار می‌رود. با این حال پیش از خرید میخکوب بادی باید به برخی نکات توجه کنید که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

مزایای خرید میخکوب بادی

شاید مهم‌ترین مزیت میخکوب بادی در برابر نوع برقی، عملکرد بهتر و استهلاک کمتر آن باشد. میخکوب بادی قطعات الکتریکی و پیچیدگی کمتری در مقایسه با نوع برقی دارد. در نتیجه در طولانی‌مدت کمتر دچار استهلاک و خرابی شده و طول عمر آن بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر، به دلیل وجود قطعات کمتر و عدم وجود باتری در میخکوب بادی، وزن و اندازه دستگاه تا حد قابل توجهی کمتر است. در نتیجه استفاده از آن در طولانی‌مدت کمتر باعث بروز خستگی خواهد شد.

مزیت دیگر میخکوب بادی، عدم نیاز آن به باتری و شارژ مجدد است. تا زمانی که کمپرسور باد شما به درستی کار می‌کند، می‌توانید به راحتی و بدون هرگونه اختلال و وقفه به کار خود ادامه دهید. همچنین معمولا سرعت شلیک میخکوب‌های بادی در مقایسه با مدل‌های برقی بیشتر است. علیرغم تمامی نکات ذکر شده، میخکوب‌های بادی بدون مشکل و نکات منفی نیستند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

معایب خرید میخکوب بادی

مهم‌ترین نکته در مورد میخکوب بادی این است قبل از خرید آن باید در تجهیزات خود کمپرسور باد داشته باشید. در نتیجه اگر قبلا کمپرسور باد را تهیه نکرده‌اید، باید هزینه اضافه‌ای را برای خریداری آن بپردازید. همچنین به دلیل ضرورت اتصال میخکوب بادی به کمپرسور، یکی از نکات منفی این دستگاه، محدودیت جابجایی و حمل و نقل آن در محیط کار است. میخکوب بادی به وسیله یک شلنگ به کمپرسور متصل شده که محدودیت‌هایی را در جابجایی و استفاده از آن در بخش‌های مختلف محیط کار ایجاد می‌کند. همچنین مدت‌زمان راه‌اندازی و آماده‌سازی میخکوب بادی نیز در مقایسه با مدل‌های برقی و شارژی بیشتر است.

مقایسه میخکوب‌ها از نظر مدت زمان کار

مدت‌زمان کار یا Duty Cycle به زمانی گفته می‌شود که یک دستگاه می‌تواند بدون وقفه و بدون گرم شدن بیش از حد کار کند. این مدت‌زمان در میخکوب‌ها به نوع مدل و ویژگی‌های آن بستگی دارد.

میخکوب بادی

به طور کلی مدت‌زمان کار میخکوب‌های بادی بیشتر از مدل‌های برقی و شارژی است. در این میخکوب‌ها استفاده از هوای فشرده به جای موتورهای الکتریکی باعث می‌شود امکان داغ شدن کاهش پیدا کند. در نتیجه مدت‌زمان کار دستگاه نیز افزایش می‌یابد. به همین دلیل در کارخانه‌ها و محیط‌های تولیدی معمولا از این نوع میخکوب استفاده می‌شود.

میخکوب برقی

میخکوب برقی از یک موتور الکتریکی برای پرتاب کردن میخ و فرو بردن آن درون مواد مختلف استفاده می‌کند. در صورت استفاده مداوم و برای مدت‌زمانی طولانی، امکان داغ شدن این ابزار وجود دارد. به همین دلیل معمولا این نوع میخکوب برای مصارف صنعتی چندان مناسب نیست.

مقایسه میخکوب برقی و بادی از لحاظ قیمت

یکی از مهم‌ترین نکات برای بسیاری از افراد، قیمت ابزار است. با مقایسه مدل‌های دارای ویژگی‌ها و امکانات مشابه متوجه می‌شویم که قیمت میخکوب برقی خصوصا نوع شارژی آن از میخکوب بادی بیشتر است. این اخلاف هزینه بیشتر به دلیل استفاده از قطعات الکترونیکی بیشتر و باتری‌های شارژی است. با این حال باید این نکته را در نظر داشته باشید که برای استفاده از میخکوب لازم است که کمپرسور هوا خریداری کنید. با احتساب قیمت کمپرسور، هزینه پرداختی برای میخکوب بادی بیشتر خواهد بود؛ بنابراین خرید میخکوب بادی تنها در صورتی مقرون به صرفه‌تر است که کمپرسور هوا داشته باشید.

برای خرید میخکوب بادی میتوانید به سایت فروشگاه سازوکار مراجعه کرده و این ابزار را به صورت اینترنتی و با قیمتی مناسب خریداری نمایید. فروشگاه اینترنتی سازوکار مجموعه کاملی از محصولات برندهای مطرح را با گارانتی معتبر و ضمانت اصالت کالا عرضه کرده است. همچنین می‌توانید پیش از خرید، با کارشناسان بخش فروش شرکت سازوکار تماس گرفته و از مشاوره تخصصی آنها بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

فرق میخکوب برقی و بادی چیست؟

مهم‌ترین تفاوت میخکوب برقی و بادی در ساختار و نحوه کار آنهاست. میخکوب برقی دارای یک موتور الکتریکی است که با استفاده از انرژی برق و باتری به کار می‌افتد؛ اما عملکرد میخکوب بادی به کمپرسور هوا وابسته است.

میخکوب برقی بهتر است یا بادی؟

پاسخ این سؤال به بودجه، نوع مصرف و نحوه کار شما با دستگاه بستگی دارد. معمولا محیط‌های صنعتی میخکوب صنعتی را انتخاب می‌کنند. کاربران خانگی نیز می‌توانند با توجه به نیاز خود هر یک از این دو نوع را خریداری کنند.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری مقاله در