چسب و رنگ

چسب سنگ جلاسنج چیست؟ | نحوه استفاده از چسب جلاسنج و کاربرد آن

چسب سنگ چیست؟

یکی از انواع پرکاربرد چسب در صنعت ساختمان سازی، چسب سنگ است که به دلیل استحکام و قدرت بسیار بالا در کارهای ساخت و ساز از آن استفاده می‌شود. مدت زمان خشک شدن این چسب در مقایسه با انواع دیگر مصالح ساختمان سازی مانند سیمان و … بسیار کمتر است. چسب سنگ انواع مختلفی دارد که هر کدام برای منظوری مشخص قابل استفاده است.

چسب سنگ در برابر تغییرات محیطی، سرما و گرما، رطوبت و آب مقاومت بالایی دارد. هم چنین این چسب در برابر حلال‌های شیمیایی مانند انواع اسید، نفت، گازوئیل، انواع روغن و … مقاوم بوده و از بین نمی‌رود. از مزایای این چسب این است که بعد از خشک شدن می‌توان آن را تراشکاری کرد یا سنباده زد. هم چنین می‎‌توان با استفاده از رنگ مناسب آن را به رنگ مورد نظر درآورد.

چسب سنگ بر پایه رزین اپوکسی یا پلی استر بوده و برای چسباندن انواع سنگ به سنگ برای مثال سرامیک، گرانیت، بلوک‌های سیمانی و حتی صفحات آهنی مناسب است. باید دقت داشته باشید که مقاومت چسب سنگ پایه اپوکسی از پلی استر بیشتر بوده و آب را جذب نمی‌کند. از مزایای چسب پلی استر ثابت ماندن حجم آن بعد از استفاده است؛ به همین دلیل برای پر کردن منافذ و روزنه‌ها در سازه‌های صنعتی استفاده می‌شود.

انواع چسب سنگ

چسب سنگ در دو نوع پودری و خمیری در بازار موجود است که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد.

چسب سنگ خمیری

از این چسب برای اتصال سنگ به دیوار و کف پوش استفاده می‌شود. جرم این نوع چسب سنگ کم بوده و به همین دلیل برای کم کردن بار اضافی ساختمان و در نتیجه سبک بودن سازه ایده آل است.

چسب سنگ پودری

این چسب در دو رنگ سفید و سیاه وجود داشته و برای انواع سنگ، کاشی، سرامیک و سفال استفاده می‌شود. این چسب ترکیبی از سیمان و پلیمر بوده و از آن در دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان استفاده می شود.

حلال چسب سنگ

برای پاک کردن چسب سنگ می‌توان از تولوئن یا استون استفاده کرد. هم چنین دی اتیل اتر حلال چسب سنگ بوده که با استفاده از آن می‌توان این چسب را رقیق کرد.

چسب سنگ جلاسنج چیست؟

یکی از بهترین برندهایی که در حوزه تولید چسب سنگ فعالیت دارد، جلاسنج است. در ترکیب چسب سنگ جلاسنج از مواد اولیه با کیفیت بالا و درجه یک استفاده شده؛ به همین دلیل چسبی خاص و قوی است که به راحتی جدا می‌شود.

در ترکیب چسب سنگ جلاسنج از وینیل استر، پلی اپوکسی، پلی استر، هاردنر، خشک کننده سریع، اپوکسی، مواد ضد آب و ضد زردی استفاده می‌شود. رنگ چسب سنگ جلاسنج شفاف و روشن بوده و نحوه استفاده از آن بسیار آسان است. این محصول برای پر کردن منافذ، ترک‌های ریز و تقویت استحکام سنگ ایده آل است.

کاربرد چسب سنگ جلاسنج

  • چسباندن قطعات بتنی از پیش ساخته به یکدیگر
  • نصب کاشی و سرامیک ضد اسید
  • نصب سنگ و آجرو سرامیک روی سطح شیب دار
  • اتصال قطعات به سطوح مختلف
  • اتصال فولاد به بتن
  • ترمیم سنگ
  • پر کردن منافذ و ترک‌ها
  • استحکام بخشی و چسباندن صفحات
  • تقویت مواد شکننده و وصله کردن سنگ‌های شکسته

چسب سنگ قابلیت رنگ پذیری دارد؛ با استفاده از رنگ پلی استر می‌توان به راحتی برای این چسب نمای سنگی ایجاد کرد.

نحوه استفاده از چسب سنگ جلاسنج

اولین قدم برای استفاده از چسب سنگ جلاسنج این است که باید سطح کار را به خوبی تمیز و خشک کنید تا مطمئن شوید که تمام چربی، روغن، گرد و غبار از سطح کار پاک شده است. در مرحله بعد اگر می‌خواهید این چسب به رنگ خاصی دربیاید باید مقداری خمیر رنگی را به چسب سنگ اضافه کنید. با افزودن مقداری سخت کننده یا هاردنر زمان اثر بخشی چسب کاهش پیدا می‌کند اما باید این نکته را مد نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از هاردنر باعث زردی چسب می‌شود. پس از آماده شدن چسب باید به دقت از آن استفاده کنید و مقدار اضافی چسب را با اسکنه پاک کنید.

فروشگاه اینترنتی سازوکار مجموعه‌ای از انواع چسب را گردآوری کرده است. لیست انواع چسب های موجود در وبسایت شامل: چسب‌های مصرفی در صنعت چسب گرانول ، چسب سیلیکون ، چسب حرارتی ، چسب چوب ، چسب وکیوم و چسب‌های مصرف خانگی چسب نواری ، چسب قطره ای ، چسب 123 ، چسب دوطرفه است. برای خرید اینترنتی این محصولات می‌توانید به وبسایت سازوکار مراجعه کنید.

هاردنر یا سخت کننده همان بنزوئیل پروکساید است که باعث محکم شدن چسب سنگ می‌شود.

سوالات متداول

مدت زمان خشک شدن چسب سنگ چقدر است؟

بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه

دلیل ترک برداشتن چسب بعد از خشک شدن چیست؟

استفاده بیش از حد از هاردنر

نسبت ترکیب هاردنر چقدر است؟

۹۹ درصد با ۱ درصد هاردنر

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری مقاله در