دکوراسیون و معماری

جدیدترین مدل های کفپوش برای خانه، باشگاه و محل کار

با هر قدمی که ما در فضای یک خانه، اداره یا باشگاه برمی‌داریم، تجربیات ما در این محیط‌ها رقم می‌خورند. این تجربیات در صورتی به بهترین شکل ممکن شکل می‌گیرند که تمامی عناصر معماری و طراحی داخلی به بهترین شکل انتخاب شده باشند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های همه فضاهای مسکونی، کاری یا ورزشی پوششی است که کف محیط آنها را فرا گرفته است. استفاده از کفپوش مناسب عمق و جلوه بیشتری به فضای محیط داده و ارزش خانه را افزایش می‌دهد. در این مقاله، به معرفی جدیدترین مدل های کفپوش برای کاربردها و محیط‌های مختلف از جمله خانه، باشگاه و محل کار می‌پردازیم.

مدل کفپوش پذیرایی

اتاق پذیرایی بیشتر از سایر بخش‌های خانه در معرض دید قرار دارد؛ بنابراین باید بیشترین میزان حساسیت را برای انتخاب کفپوش آن به خرج دهید. انتخاب نوع کفپوش پذیرایی منزل کاملا به سبک معماری، نوع چینش وسایل و طیف رنگ‌های استفاده شده در طراحی داخلی بستگی دارد. برای مثال، برای خانه‌هایی که سبک طراحی روستیک یا کلاسیک دارند یکی از بهترین انتخاب‌ها کفپوش چوبی است. اگر هم به دنبال گزینه‌ای مقرون به صرفه‌تر هستید، کفپوش پی وی سی یا لمینیت گزینه مناسبی است. اخیرا استفاده از کفپوش‌های سرامیک طرح دار نیز رایج شده که نمونه‌ای از آن را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید.

مدل کفپوش اتاق خواب

اتاق خواب یکی از مهم‌ترین بخش‌های منزل است که به طور متوسط، یک سوم شبانه‌روز در آن سپری می‌شود. معمولا تخت خواب تا حدودی از سطح کفپوش اتاق خواب را می‌پوشاند؛ با این حال، بخش‌های قابل رؤیت کفپوش اتاق تأثیر قابل توجهی در جذابیت فضای داخلی اتاق دارند. از سرامیک و چوب گرفته تا پارکت و پی وی سی، گزینه‌های زیادی برای انتخاب کفپوش اتاق خواب وجود دارد؛ اما اگر کودک خردسال در منزل دارید یا قصد انتخاب کفپوش برای اتاق خواب کودکان را دارید، بهتر است کف اتاق خواب را با موکت یا تاتامی بپوشانید.

مدل کفپوش سه بعدی

جدیدترین مدل کفپوش خانه که اخیرا طرفداران زیادی پیدا کرده، کفپوش سه بعدی است. کفپوش سه یعدی از نظر ظاهری بیشترین میزان تفاوت را با سایر گزینه‌ها دارد. این نوع کفپوش ابتدا در مراکز خرید، سالن‌ها و ادارات رواج یافت؛ اما اخیرا استفاده از آن در منازل نیز افزایش یافته است. کفپوش سه بعدی در واقع نوعی کفپوش اپوکسی است که در لایه زیرین آن یک تصویر قرار می‌گیرد تا اثری سه بعدی به کف ساختمان بدهد. کفپوش سه بعدی را می‌توان در اتاق پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب یا سرویس بهداشتی استفاده کرد.

مدل کفپوش اداری

زمینه فعالیت اداره یا شرکت، نقشی تعیین‌کننده در انتخاب نوع کفپوش برای آن دارد. نوع کفپوش و سایر بخش‌های داخلی، هویت و ماهیت کاری فضای اداری به مراجعه‌کنندگان نشان می‌دهد. اگر فضای اداری کاملا حالت رسمی داشته و بر روی القای فضایی مجلل تأکید دارد، بهترین انتخاب کفپوش چوبی یا لمینیت با طرح چوب است. همچنین یکی از جدیدترین گرایش‌ها در طراحی داخلی ادارات، ایجاد حس گرم و صمیمی یک منزل است. در انتخاب کفپوش این نوع فضاهای اداری اغلب از رنگ‌های گرم و آرامش‌بخش استفاده می‌شود. برخی از ادارات و شرکت‌ها نیز فضایی صنعتی با نقشه پلان باز دارند. بهترین انتخاب برای این نوع فضاهای اداری، کفپوش بتنی یا اپوکسی است.

مدل کفپوش آسانسور

گزینه‌های متنوعی برای انتخاب کفپوش آسانسور وجود دارند. با این حال، تعداد قابل‌توجهی از آسانسورها از هیچ‌گونه کفپوشی استفاده نمی‌کنند. استفاده از کفپوش، علاوه بر محافظت از کف آسانسور، زیبایی آن را افزایش داده و حس خوشایندی به افراد می‌دهد. برخی از ساختمان‌ها از کفپوش سنگ، سرامیک، پی وی سی یا پارکت چوبی برای پوشش کف اتاقک آسانسور استفاده می‌کنند. هر یک از این گزینه‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. برخی از آسانسورها نیز به جای کفپوش از برچسب یا استیکر طرح دار استفاده می‌کند. امکان استفاده از موکت نیز در قیمت کف آسانسور وجود دارد؛ اما جذاب‌ترین راه برای پوشاندن کف آسانسور، استفاده از کفپوش‌های سه بعدی اپوکسی است که پیش از این به آن اشاره شد.

مدل کفپوش باشگاه

کفپوش‌های بتنی و اپوکسی جزو پرکاربردترین گزینه‌ها برای پوشاندن کف باشگاه‌های ورزشی است. این کفپوش علاوه بر استحکام و ماندگاری زیاد، در برابر رطوبت نیز مقاومت کافی را دارد. با این حال، با توجه به نوع فعالیت باشگاه ورزشی، کفپوش‌های دیگری نیز در قسمت کف باشگاه استفاده می‌شوند تا محیط مناسبی برای انجام فعالیت‌های ورزشی فراهم شود. کفپوش تاتامی و انواع تشک‌های ورزشی، پرکاربردترین گزینه‌ها برای ایجاد سطحی نرم و راحت برای ورزشکاران هستند.

مدل کفپوش حیاط

موزاییک، بتن و سرامیک، پرکاربردترین مدل های کفپوش حیاط هستند. با این حال گزینه‌های بیشتری برای پوشاندن کف حیاط و محوطه بیرونی خانه وجود دارد. برای مثال می‌توانید ترکیبی از چمن و بلوک‌های بتنی را در کف حیاط خود استفاده کنید. چمن مصنوعی نیز می‌تواند انتخاب مناسبی برای کفپوش حیاط باشد. کفپوش‌های سنگی نیز انواع و رنگ‌های متفاوتی مانند گرانیت، اسلیت و… دارند. کفپوش‌های پلاستیکی (لاستیکی) نیز از ذرات گرانول ساخته شده‌اند و برای استفاده در حیاط منازل مناسب هستند.

همچنین بخوانید: کاشی آشپزخانه: گرانول چیست و انواع آن

مدل کفپوش راه پله

محل قرارگیری راه پله نقشی مهم در تعیین نوع کفپوش آن دارد. اگر راه پله شما در فضای بیرون از منزل قرار گرفته یا به شکل روباز است، بهترین انتخاب استفاده از کفپوش سنگ با سرامیک است. کفپوش‌های سرامیک و سنگی جزو پرکاربردترین انواع کفپوش محسوب شده و استحکام و مقاومت خوبی در برابر عوامل محیطی مختلف دارند. در مواردی مانند خانه‌های دوبلکس که راه‌پله در فضای داخلی خانه قرار گرفته، استفاده از کفپوش چوب، لمینیت، فرش یا موکت توصیه می‌شود.

مدل کفپوش آشپزخانه

برای انتخاب مدل کفپوش آشپزخانه، محدودیت خاصی وجود ندارد. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید،‌سبک طراحی آشپزخانه و سایر اجزای آن از جمله کابینت است. انواع کفپوش‌های چوبی، سرامیکی، بتنی، سنگی، پی وی سی و … را می‌توانید در آشپزخانه استفاده کنید. با این حال، بهتر است کفپوش شما مقاومت مناسبی در برابر آب و گرما داشته باشد. به همین دلیل است که کفپوش‌های سنگی و سرامیکی بیشترین میزان استفاده را در آشپزخانه‌ها دارند.

همچنین بخوانید: کاشی آشپزخانه: 15 مدل کاشی آشپزخانه جدید 2022

مدل کفپوش پارکینگ

پارکینگ کمتر از سایر بخش‌های منزل در معرض دید قرار دارد؛ به همین دلیل به کفپوش آن توجه چندانی نمی‌شود. در پارکینگ بسیاری از منازل از کفپوش‌های سرامیکی استفاده می‌شود. با این حال مناسب‌ترین کفپوش برای پارکینگ منازل و مجتمع‌ها، کفپوش اپوکسی و بتنی (بتومکس) است. این کفپوش‌ها استحکام و کیفیت لازم برای استفاده در فضای پارکینگ را دارند. مهم‌ترین مزیت کفپوش‌های اپوکسی و بتومکس،عایق بودن در برابر مایعات مختلف از جمله آب و روغن است.

سوالات متداول

کفپوش سالن ورزشی از چه جنسی است؟

کفپوش های لاستیکی، پلی اورتان، اپوکسی و … می‌توانند در قسمت کف سالن‌های ورزشی استفاده شوند.

کفپوش بیمارستانی از چه ماده‌ای ساخته شده است؟

به دلیل ضرورت آنتی باکتریال، آنتی استاتیک و عایق بودن محیط، معمولا در بیمارستان‌ها از کفپوش اپوکسی استفاده می‌شود.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری مقاله در