آموزش

PRC کجاست و مخفف کدام کشور است؟ تفاوت made in prc و made in china

حتما لیبل made in PRC را روی محصولات زیادی از جمله لباس‌ها، انواع ابزار آلات مانند دریل و تجهیزات مختلف دیده‌اید. اما آیا می‌دانید که PRC مخفف کدام کشور است؟ در این مقاله می‌خواهیم اطلاعاتی در این زمینه ارائه دهیم.

PRC یا P.R.O.C کدام کشور است؟

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که PRC مخفف چیست و made in PRC ساخت کجاست؟ PRC یعنی جمهوری خلق چین و مخفف کشور People’s Republic of China است. اما فرق آن با Made in China چیست؟ جالب است بدانید که این دو لیبل هیچ تفاوتی با هم ندارند و این برند از Made in China به Made in PRC تغییر یافته است. در ادامه علت این تغییر را بررسی خواهیم کرد.

از دیرباز تمامی محصولاتی که در چین تولید می‌شدند، از دیدگاه مردم کالاهای بی کیفیتی به حساب می‌آمدند و حتی برندهای معروف هم نتوانستند این دیدگاه کلیشه‌ای را تغییر دهند.

کشور چین از سال 2014 در صادرات و تولیدات صنعتی رهبر جهان بوده و در 50 سال گذشته بیش از 370 هزار کارخانه جدید در جمهوری خلق چین شروع به کار کرده‌اند. بسیاری از کمپانی‌ها به منظور کاهش هزینه‌های اولیه تولید، کارخانه‌های خود را از اروپا به چین منتقل کرده‌اند. کارخانه‌های دیگر، به عنوان مثال کارخانه‌های موجود در آلمان، فرانسه و اسپانیا برای بازارهای داخلی در کشور خود محصول تولید می‌کنند اما برای صادرات در چین تولید می‌کنند.

معنی Made in China

هنگام انتخاب لوازم خانگی، اگر به لیبل روی آن دقت کنید متوجه علامت Made in China روی آن‌ها خواهید شد. این به معنای کیفیت پایین یا بدلی بودن آن نیست. به عنوان مثال غذاساز Moulinex با لیبل Made in China به معنای تقلبی بودن آن نیست. بلکه واقعیت این است که این دستگاه در کارخانه Moulinex چین تولید شده و به کشور شما صادر شده است. هزینه واقعی تولید این دستگاه مولینکس نسبت به دستگاهی که در فرانسه تولید شده به نسبت کمتر است. فروشنده‌ها هنگام سفارش کالای تولید شده در چین سود بیشتری از همان کالای تولید شده در فرانسه به دست خواهد آورد. بنابراین برندهای اروپایی زیادی را در فروشگاه‌ها می‌بینیم که در چین تولید شده‌اند.

لوازم یدکی گوشی‌های هوشمند، تبلت و لپتاپ کمی پیچیده‌تر است. تقریبا بیشتر این دسته لوازم جانبی در چین تولید می‌شوند. ناگفته نماند که خرید لوازم جانبی برندهای سامسونگ و اپل از این کشور تقریبا غیرممکن است. لوازم جانبی این کارخانه‌ها به اروپا یعنی جایی که بین شعب توزیع می‌شوند، ارسال می‌شوند. بنابراین کالا را می‌توانید تنها از دفاتر نمایندگی رسمی کمپانی تهیه کنید.

چینی‌ها از طریق این کالاهای گران قیمت درآمد کسب کرده‌اند. آن‌ها لوازم جانبی را تولید می‌کنند، اما نه در کارخانه‌های رسمی. صنعتگران بومی پس از یادگیری فناوری ساخت نمایشگرها، صفحات نمایش لمسی و کابل‌های فلت دستگاهی ساختند که قادر است قطعات یدکی مشابه اورجینال آن تولید کند. این محصولات، محصولات باکیفیت و به عبارتی های کپی به حساب می‌آیند.

معنی Made in PRC

اصطلاح Made in China کاملا بین مردم شناخته شده است، اما برخی از افراد با معنی Made in PRC آشنایی چندانی ندارند. PRC مخفف عبارت People’s Republic of China و به معنای جمهور خلق چین است. PRC اورجینال به این معناست که لوازم جانبی از اجزاء اورجینال تشکیل شده است. به عنوان مثال فروشنده‌ای LCD اصل دارد که صفحه نمایش لمسی آن اصل نیست. در چنین مواردی صفحه نمایش لمسی “های کپی” روی صفحه نمایش اصل نصب شده است. این ماژول LCD در رده محصولات اورجینال PRC قرار می‌گیرد؛ زیرا یکی از اجزاء آن اورجینال است.

تنها تفاوت بین PRC اورجینال و محصولات اورجینال، کشور تولید کننده است. کیفیت PRC اورجینال با اصل محصول هیچ تفاوتی ندارد اما با این وجود تفاوت قیمت قابل توجهی بین آن‌ها وجود دارد.

کیفیت محصولات Made in PRC

بسیاری از مردم به هر قیمتی به دنبال کسب درآمد بیشتر هستند و همین می‎‎‌توانید دلیل اصلی بی‌اعتبار شدن نام تجاری Made in China باشد. در این کشور می‌توان محصولات مشابهی از یک برند اما در کیفیت‌های متفاوت یافت. و خرید شما بستگی به فروشنده‌ای دارد که از او محصول را می‌خرید. فروشندگان آگاهانه محصولات ارزان و کم کیفیت را سفارش می‌دهند و به اسم کالای اصل به فروش می‌رسانند. لوازم یدکی اصل و کپی ارزان آن‌ها از نظر ظاهر ممکن است یکسان باشند؛ اما مواد تشکیل دهنده آن‌ها یکسان نیست.

پس واقعیت این است که فروشندگان کالاهای درجه 3 را به قیمت ارزان سفارش می‌دهند و به قیمت اصل به مشتری می‌فروشند؛ و مشتری که از این تقلب آگاهی ندارد تمام تقصیر را به گردن لیبل Made in China می‌اندازد.

گاهی اوقات فروشندگان چینی نیز تقلب می‌کنند. دلال محصول گران قیمت اورجینال سفارش می‌دهد اما فروشنده چینی به جای کالای اصل کالای تقلبی به مشتری تحویل می‌دهد. در این موارد نیز کسی که متضرر می‌شود مشتری است. دلال نمی‌خواهد پول خود را از دست بدهد و به همین دلیل محصول تقلبی را به قیمت اصل به مشتری می‌فروشد.

به دلایل ذکر شده محصولاتی که در بازار دارای لیبل Made in PRC هستند بدنام شده‌اند.

لازم به ذکر است که محصولات با کیفیت مالزی و تایوان نیز با برچسب Made in China به فروش می‌رسند.

بازاریابان تصمیم گرفتند برای اصلاح اعتبار محصولات چینی لیبل آن را به Made in PRC تغییر دهند. این لیبل را در بسیاری از محصولا کیفیت بالا مثل ماکیتا، بوش و هیتاچی مشاهده خواهید کرد. این محصولات در کارخانجات چین تولید شده‌اند اما هیچ تفاوتی با مشابه اروپایی خود ندارند.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که آیا کیفیت محصولات مختلف برندهای مطرح جهان مانند بوش ، ماکیتا و … که در کشورهای مختلف تولید می‌شود متفاوت است؟ باید بگوییم خیر. زیرا از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد برندهای پرآوازه داشتن تیم کنترل کیفیتی است که از کارشناسان و متخصصان حرفه‌ای تشکیل شده و تمام محصولات تولیدی طبق معیارهای خاص و یکسان در تمام کارخانه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ به این ترتیب کیفیت محصولات تولیدی در کارخانه‌های مختلف یکسان بوده و همگی استانداردهای لازم را دارند.

امروزه دلیلی برای حساسیت نشان دادن به کشور تولیدکننده وجود ندارد. بهتر است بیشتر به برند محصول توجه نشان دهید زیرا هیچ برند معروفی مثل بوش یا ماکیتا با به فروش رساندن محصولات تقلبی شهرت و اعتبار خود را به خطر نمی‌اندازد.

سوالات متداول

PRC کدام کشور است؟

PRC یعنی جمهوری خلق چین و مخفف کشور People’s Republic of China است.

تفاوت Made in China با Made in PRC چیست؟

این دو لیبل هیچ تفاوتی با هم ندارند و این برند از Made in China به Made in PRC تغییر یافته است.

به اشتراک بگذارید

نظرات رو ببینید

  • سلام پس چطوره ک این همه مثلا شمع خودروی تقلبی ک بسیار هم بی کیفیت هستند بازار رو پر کرده در حدی که تشخیصش از اصل اون در ظاهر کار سختی شده مگر در استفاده. از طرفی شمع هایی ایرانی، با جنسهای درجه یک خارجی برابری میکنند
    اصلا اجناس برندهای معتبر در کشوری مثل ایران ک تحریم است و هیچ تجارتی از طرف سازندگان برجسته ی دنیا با ایران صورت نمیگیرد وارد نمی شود. در نتیجه اجناس چینی منتصب به آنها که از لحاظ کیفیت با جنس تولید شده در همان کشور برابری میکند، نیز ب ایران نمیاید و تنها همان اجناس کپی و بخاطر بیمار بودن اقتصاد تا آنجایی ک ممکن باشد بی کیفیت از چین ب ایران میاید.
    ضمن اینک چینی ها با اینکار حتی از اقتصاد ضعیفی همچون ایران به نفع خود بهره میبرند.

    • سلام
      ممنون از اینکه نظر و دیدگاهتون رو با ما به اشتراک گذاشتین.
      بله متاسفانه بازار از کالای چینی فیک پر شده تا جایی که شاید جنس ایرانی با کیفیت بهتر باشد. اما منظور نظر این مقاله کالاهای فیک چینی نبوده و تنها تفاوت کالاهای برند اصلی بوش که در جاهای مختلف مثلا چین یا ترکیه تولید می شوند را بررسی کرده.

  • خب با این اوصاف، بلاخره توی ایران که پر از کالاهای درجه هزارم چینه، ما made in prc بخریم یا نه؟ کیفیتش خوبه یا بده؟؟

    • سلام
      محصولات چینی درجه بندی متفاوتی دارند اگر از محصولات درجه یک استفاده کنید مشکلی پیش نمی آید برای مثال گوشی های آیفون در چین تولید می‌شوند اما طبق استانداردهای مشخص که کیفیت محصولات را حفظ می کند.
      اما محصولات درجه چند چینی کیفیت متاسفانه کیفیت بالایی ندارند.

  • سلام من یک ساعت مارک فرو خریدم که داخل اینترنت سرچ کردم پشت ساعت حک شده PRCولی پشت ساعت من زده چین الان ساعت من ینی تقلبیه؟

  • با سلام ضبط پخس خودرو مارک مکسیدر که ساخت p.r.cنوشته چه کیفیتی دارد ؟راهنمایی کنید لطفا

  • سلام وقت بخیر.من یه ساعت سیتیزن خریدم اما پشتش نوشته ساختprc ..مشخصه که اصل ژاپن نیست اما از لحاظ کیفیت خوب هست
    ممنون از سایت و راهنمائیتون که خیلی مفید بود

اشتراک گذاری مقاله در