آموزش

نحوه نگهداری از تیرهای چوبی | چگونه از تیرها و سقف های چوبی و حصیری قدیمی محافظت کنیم؟

تیر چوبی سقف

استفاده از تیرهای چوبی سقف در خانه جلوه‌ای گرم به محیط می‌بخشد. طاق‌نمای روی سقف خانه، پرگولا یا آلاچیق هم باعث زیبایی نمای ساختمان‌ها می‌شود. نباید از نگهداری از

تیرهای چوبی سقف غافل شد؛ در واقع تیرهای چوبی هر روز در معرض عوامل مخرب مانند رطوبت، گرد و غبار، گریس، نور خورشید، حشرات، کپک و … قرار دارند.

چرا باید از تیر چوبی سقف نگهداری کنیم؟

توصیه می‌کنیم برای اینکه اصالت، ظاهر زیبا و کیفیت ساختاری تیرهای سقفی و فریم‌های چوبی خانه‌هایتان حفظ شود از آنها محافظت کنید. عواملی مانند دوام چوب، رطوبت محلی و سطوح بارندگی در طول عمر سقف چوبی موثر هستند. البته به این نکته هم توجه کنید که آیا روی سقف تهویه مناسب نصب شده است یا خیر.

باید درک کنید که اگر بخواهید سقف چوبی منزلتان عمر و دوام بالایی داشته باشد باید به موقع تعمیر و نگهداری شود. ترکیب و شدت عوامل محلی موثر بر هوازدگی و دوام چوب، نوع و میزان نیاز به نگهداری را مشخص می‌کند.

نحوه محافظت از تیر چوبی سقف و فریم های چوبی

اگر سازه چوبی در شرایط مناسبی باشد، محافظت و نگهداری از تیرهای چوبی مانع از تخریب و کدرشدن رنگ اصلی چوب می‌شود و سقف و فریم‌های چوبی ساختمان زیبایی اولیه خود را با گذشت زمان حفظ می‌کنند. نگهداری از تیرهای چوبی باعث می‌شود که از شر بازسازی پرهزینه و زمان‌بر در آینده خلاص شوید. حمام فضایی مرطوب است و به چوب آسیب می‌رساند پس نگهداری از سازه‌های چوبی در حمام هم اهمیت زیادی دارد.

باید برای انتخاب روش مورد استفاده در نگهداری سقف به عوامل زیر توجه کنید: گونه چوبی، روش‌های حفاظتی مورد استفاده در کارخانه، شرایط سیستم سقف و عوامل هوازدگی موضعی. اگر لازم است بهتر است از کسانی کمک بگیرید که خدمات تعمیر و نگهداری  سقف‌های چوبی را انجام می‌دهند.

باید پس از عملیات تعمیر و نگهداری، قابلیت دفع آب سطح سقف زیاد شود. شاید به‌خاطر استفاده از اکسید آهن که یک مهارکننده UV است، رنگ سقف تا حدی تغییر کند.

اگر می‌خواهید رنگ سیستم سقف چوبی را تغییر دهید باید از رنگ‌های نافذ استفاده کنید. از پوشش‌های فیلم یا درزگیرها استفاده نکنید چون رطوبت را در سیستم سقف به دام می‌اندازند. برای نگهداری از تیرهای چوبی سقف‌ چوبی باید به چند مرحله توجه کنید:

بررسی احتمال حمله حشرات چوب خوار به تیرهای چوبی سقف

قبل از اینکه از یک ماده محافظ برای تیرهای چوبی استفاده کنید، بهتر است وضعیت کلی سازه چوبی را بررسی کنید و بررسی کنید “آیا حشرات چوب‌خوار به تیرهای چوبی سقف حمله کرده‌اند؟” اگر حشرات چوب‌خوار وارد خانه‌تان شوند، در مجاورت سازه چوبی آثار و علایم آنها را می‌بینید.

اگر فکر می‌کنید حشرات به سقف چوبی‌تان حمله کرده‌اند، از یک حشره‌کش طبیعی مانند Wood Bliss یا Wood Bliss High-C استفاده کنید. این حشره‌کش‌ها برای سقف‌‌ها و فریم‌های چوبی قدیمی که به شدت مورد هجوم حشرات چوب‌خوار قرار گرفته‌اند، بسیار مفید هستند.

انتخاب ماده حفاظتی مناسب برای تیرها و قاب های چوبی

می‌توانید از رنگ‌ها و پرداخت‌های مختلفی برای نگهداری از تیرهای چوبی سقف استفاده کنید. اگر ظاهر روستیک (روستایی) تیرهای چوبی قدیمی و زرد رنگ را دوست ندارید یا می‌خواهید آنها را بازسازی کنید، از این مواد روی چوب ماسیو استفاده کنید و چوب را سنباده بزنید. پرداخت‌های بی‌رنگ تیرها را ضد آب می‌کنند و قطعات چوبی نسبت به رطوبت، تغییر رنگ و زردشدن مقاوم می‌شوند. پس از پرداخت چوب، سقف ظاهری مدرن و به شکل چوب ماسیو خواهد داشت.

برای اینکه ظاهر مدرنی به فضای داخلی منزلتان ببخشید و تیرهای چوبی‌تان را نو کنید، آنها را رنگ‌آمیزی کنید.

آماده سازی تیرهای چوبی

اول از همه باید چوب‌ها را سنباده بزنید. سطح چوب باید خشن باشد و پوشش‌های قدیمی آن حذف شود مثلا اگر تیرها لایه‌ای از وارنیش داشته باشند باید آن را از روی سطح چوب بردارید. اگر سازه چوبی قدیمی است، بهتر است آن را سنباده بزنید. هرگز از آب برروی تیرهای چوبی تانن‌دار مانند بلوط یا شاه بلوط استفاده نکنید چون احتمال دارد تانن باعث تیره‌شدن سطح چوب شود.

حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از خوردن میوه کال دهانتان احساس گس بودن کند؛ این ماده که این حس را ایجاد می‌کند تانن است. تانن به صورت بیولوژیکی در گیاهان وجود دارد تا با طعم تلخ و گسی که ایجاد می‌کند از آنها در مقابل حمله آفات محافظت کند.

رنگ آمیزی تیرهای چوبی

یک یا دو لایه رنگ چوب را روی سطح تیرهای چوبی خام، در جهت الیاف چوب و با قلم‌مو یا غلتک بمالید. بهتر است چوب را بین دو لایه به‌آرامی سنباده بزنید. ابتدا صبر کنید تا رنگ خشک شود سپس لایه بعدی رنگ را بمالید. اگر می‌خواهید از تیرها یا فریم‌های چوبی تانن‌دار محافظت کنید، قبل از رنگ‌زدن از یک پرایمر ضد تانن استفاده کنید.

نگهداری از تیرهای چوبی سقف در فضای داخلی

وقتی تیرهای سقفی را رنگ می‌کنید، دیگر نیازی به نگهداری ندارند. کافی است هر 3 تا 6 سال یک‌بار، سطح تیرها را تمیز کنید و از یک لایه جدید رنگ چوب روی آنها استفاده کنید.

نگهداری از سقف های حصیری قدیمی و سقف های توفالی

سقف‌های حصیری و توفالی جذابیت زیادی دارند البته این جذابیت به ظاهرشان هم بستگی دارد. شاید سایر پوشش‌های سقف شیب‌دار هم بافت، رنگ و شکل چوب را تقلید کنند اما کمتر پیش می‌آید که با چوب اشتباه گرفته شوند.

مواد چوبی تحت تاثیر شرایط محیطی دچار هوازدگی می‌شوند. شاید هوازدگی باعث زیباتر شدن سقف شود اما شرایط فیزیکی سقف را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. تشخیص زودهنگام و پاسخ مناسب به شرایط خاص ناشی از هوازدگی باعث می‌شود که به موقع اقدام کنیم تا دیگر ناچار نباشیم سقف را کاملا تعویض کنیم.

می‌توان برای نگهداری از این سقف‌ها از مواد حفاظتی تجاری استفاده کرد. یکی از روش‌های حفاظت موثر و بی‌خطر این است که از Cunapsol 5 استفاده کنید. این ماده، ترکیبی از نفتنات مس است و با نسبت 4 به 1 با آب رقیق می‌شود. این کار را تقریبا هر پنج سال یک‌بار باید تکرار کنید.

مواد نگهدارنده روغنی برای سقف چوبی

هرچند Cunapsol 5 و مواد مشابه و محلول در آب عملکرد خوبی در برابر قارچ، کپک و  پوسیدگی دارند اما برای کندکردن فرآیند فنجانی‌شدن و شکافتن چوب به‌دلیل هوازدگی مناسب نیستند. در این مورد باید از مواد روغنی استفاده کنید.

نفتنات مس با مقدار فلز 3 تا 4 درصد و اکتوات مس با مقدار فلز 1 تا 2 درصد برای سقف‌های حصیری قدیمی مناسب هستند. می‌توانید این مواد را روی سطوح با برس بمالید، آنها را روی سطح اسپری کنید یا قبل از نصب قطعات، از روش غوطه‌وری استفاده کنید.

رنگ های نگهدارنده نیمه شفاف روغنی برای سقف‌ چوبی

رنگ‌های روغنی نگهدارنده و نیمه‌شفاف روی مواد با بافت خشن مانند حصیر و توفال خوب کار می‌کنند. آنها مقداری رنگدانه دارند و سال‌ها از سقف در برابر پوسیدگی محافظت می‌کنند. از رنگی استفاده کنید که هم نگهدارنده چوب باشد و هم دافع آب.

رنگ‌هایی که رنگدانه زیادی دارند، از سقف در برابر اشعه فرابنفش به‌خوبی محافظت می‌کنند. بهتر است قبل از نصب قطعات حصیری سقف از رنگ استفاده کنید اما استفاده سطحی از رنگ هم به میزان قابل توجهی عمر سقف چوبی را زیاد می‌کند.

روش هایی برای نگهداری از سقف های حصیری قدیمی و سقف های توفالی

محصولات خاصی برای حفاظت و نگهداری از سقف‌های سدار به بازار عرضه و برچسب‌گذاری شده‌اند و می‌توان از آنها برای سقف‌های حصیری قدیمی هم استفاده کرد. این محصولات MSDS در دسترس دارند و حاوی موارد زیر هستند: دافع آب، مهارکننده UV، یا مواد نگهدارنده چوب.

از این روش‌ها هیچوقت برای سقف‌های حصیری استفاه نکنید:

  • فینیش تشکیل‌دهنده فیلم مانند رنگ‌های سالید، مواد ضد آب، درزگیرها و پلاستی سایزرها
  • مواد حاوی بیش از 40 درصد حلال
  • مواد حاوی روغن برزک سیرنشده یا سوخت دیزل
  • موادی که در بازار ادعا می‌شود ضد آتش هستند

سوالات متداول

تانن چیست؟

حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از خوردن میوه کال دهانتان احساس گس بودن کند؛ این ماده که این حس را ایجاد می‌کند تانن است. تانن به صورت بیولوژیکی در گیاهان وجود دارد تا با طعم تلخ و گسی که ایجاد می‌کند از آنها در مقابل حمله آفات محافظت کند.

از چه موادی نباید برای سقف حصیری استفاده کرد؟

رنگ‌های سالید، مواد ضد آب، درزگیرها و پلاستی سایزرها، مواد با محتوای بیش از 40 درصد حلال، مواد حاوی روغن برزک سیرنشده، سوخت دیزل و مواد آتش زا.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری مقاله در