دکوراسیون و معماری

راز داشتن آشپزخانه ای زیبا، منظم، شیک و مرتب

چه لوازمی برای آشپزخانه غیر ضروری اند؟

خرید لوازم آشپزخانه یکی از لذت بخش‌ترین اقدامات برای خانم‌های خانه و شاید آقایان است اما سازمان دهی وسایل آشپزخانه کاری بسیار دشوار است. فرقی نمی‌کند که اولین بار است آشپزخانه خود را می‌چینید یا دهمین بار، درهرحال سازمان دهی حجم زیادی از وسایل آشپزخانه آن‌قدر کار سختی است که بهتر است از ابتدا از خرید وسایل اضافی صرف‌نظر کنید. با ما همراه باشید تا در ادامه با 8 وسیله آشپزخانه که خرید آن‌ها الزامی ندارد، آشنا شوید.

مجموعه ادویه‌ آماده

ادویه چاشنی مهمی برای طعم دادن به غذا است اما استفاده از مجموعه ادویه از قبل پر شده و آماده نمی‌تواند عطر و طعم لازم را به غذا بدهد. بعضی گیاهان مانند موسیر و ریحان بهتر است به‌صورت تازه مصرف شوند؛ زیرا اگر زمان زیادی از خشک شدن آن بگذرد، عطر و طعم خود را از دست می‌دهد.

بهتر است ادویه را در مقدار کم و زمانی که به آن نیاز دارید تهیه کنید تا عطر و طعم تازه آن چاشنی لازم را به غذا بدهد.

  • بسیاری از گیاهان تازه می‌توانند به‌صورت منجمد استفاده شوند.

ظروف نگه دارنده

ظروف نگهدارنده برای نگهداری غذاهایی که قابلیت گرم کردن مجدد دارند، ایده آل است و به‌نوعی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. بهتر است از ظروف نگهدارنده رنگی استفاده نکنید زیرا محتویات داخل ظرف به‌خوبی دیده نمی‌شود و ممکن است آن را فراموش کنید. خوشبختانه با ظروف نگهداری شفاف این مشکل هم برطرف شده و دیگر نیازی نیست نگران فراموش کردن غذا باشید.

  • ظروف نگهدارنده شیشه‌ای در برابر حرارت مقاوم بوده و قابل استفاده در مایکرویو است.

ماگ اضافی

ماگ برای کسانی که زیاد قهوه می‌نوشند بسیار ضروری است اما نظم دادن به تعداد زیادی ماگ در آشپزخانه دردسرساز است. اگرچه مقاومت در برابر خرید ماگ‌های زیبا سخت است و از طرفی دیگر بسیاری از ماگ‌ها هدیه هستند؛ اما اگر با همین منوال پیش بروید روزی می‌رسد که در کابینت را باز می‌کنید و متوجه می‌شوید تعداد زیادی ماگ دارید که نمی‌دانید با آن‌ها چه کنید.

بهتر است ماگ‌هایتان به تعداد موردنیاز باشد برای مثال اگر تنها زندگی کرده و نوشیدنی زیاد میل می‌کنید، تنها چند جفت ماگ برای شما کافی است و اگر هم‌اتاقی دارید که ماگ‌هایتان را مشترک استفاده می‌کنید، تعداد آن‌ها را دو برابر کنید.

  • اگر تعداد زیادی ماگ دارید می‌توانید آن‌ها را اهدا کنید.

ظروف نچسب

ظروف نچسب از ابزار مورد علاقه و محبوب است و تمیز کردن چربی و باقی‌مانده غذا از روی آن بسیار آسان است. متأسفانه، پوشش تفلون ظروف نچسب در دمای بالاتر از 260 درجه سانتی‌گراد گازهای سمی ایجاد می‌کند. این گاز نه‌تنها باعث ایجاد علائم آنفولانزا در افراد می‌شود، بلکه برای پرندگان هم بسیار سمی است.

  • وسایل آشپزی استیل بسیار بادوام و مقرون‌به‌صرفه بوده و قابل شستشو در ماشین ظرف‌شویی است اما هنگام آشپزی باید دقت کنید که غذا به ظرف استیل نچسبد. برای جلوگیری از چسبیدن غذا از اسپری مخصوص پخت‌وپز استفاده کنید.

لیوان های متنوع و مخصوص

ممکن است طی روز انواع نوشیدنی مانند آبمیوه، آب، چای و قهوه میل کنید، اما نیازی به لیوان مخصوص برای هر یک از آن‌ها ندارید. بهترین کار استفاده از لیوان‌های چند منظوره برای نوشیدن انواع نوشیدنی است.

وسایلی که هیچ‌گاه استفاده نمی‌شوند

اگر از وسیله‌ای در آشپزخانه به‌ندرت استفاده می‌کنید (فرقی ندارد که قوری باشد یا پلوپز) بهتر است آن را اهدا کنید. وسایل سنگین و تک‌کاره، فضای زیادی می‌گیرند و شاید سالی یک‌بار هم به کار شما نیاید؛ به همین جهت بهتر است از خرید آن صرف‌نظر کنید.

توستر

توستر یکی از وسایل مهم آشپزخانه است اما آون توستر در مقایسه با توستر کارایی بیشتری دارد. توستر تنها قادر است نان برش خورده را برشته کند اما آون توستر علاوه بر این، کاربردهایی هم چون گرم کردن و ذوب کردن یخ مواد منجمد شده دارد. علاوه بر این حشرات موذی نمی‌توانند داخل آون توستر بروند مگر این که فراموش کنید در آن را ببندید.

اسفنج ظرف شویی

شاید تصور این قضیه برای شما دشوار باشد اما اسفنج ظرف‌شویی محلی ایده آل برای تجمع میکروب و باکتری است. اسفنج با نگه داشتن رطوبت درون خود، محل مناسبی برای رشد میکروب‌ها ایجاد می‌کند. هنگامی‌که از اسفنج برای شستن ظرف‌ها استفاده می‌کنید، باکتری به ظرف منتقل شده و آن را آلوده می‌کنند.

  • بهتر است از دستمال پارچه‌ای یا برس برای شستن ظرف‌ها استفاده کرده و پس از آن، دستمال پارچه‌ای یا برس را خوب بشویید.
به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری مقاله در