ابزار و یراق

راهنمای جامع انتخاب دریل مناسب برای مصارف خانگی

دریل از ابزار ضروری است که علاوه بر مصارف صنعتی، کاربرد خانگی هم دارد. این ابزار تنها مختص افراد حرفه‌ای نبوده و افراد مبتدی هم با داشتن یک دریل مناسب می‌توانند به راحتی از پس کارهای مختلف برآیند. در هنگام خرید دریل خانگی باید به نکات مختلفی توجه کرد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

راهنمای خرید دریل خانگی

پیش از خرید هر ابزاری در ابتدا باید نوع پروژه و کاربرد را در نظر گرفت و به چند سؤال کلیدی پاسخ داد:

  • از دریل روی چه سطوحی استفاده خواهید کرد؟
  • یک دریل خانگی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
  • منبع تامین انرژی دریل از کجاست؟ آیا به برق دسترسی دارید؟
  • میزان و مدت زمان استفاده از دریل چقدر است؟

پس از پاسخ به این سوالات و مشخص شدن ویژگی‌های مورد نیاز، می‌توان مناسب‌ترین مدل دریل خانگی را انتخاب کرد.

ویژگی‌های دریل خانگی

برای خرید دریل خانگی مناسب باید به ویژگی‌های آن توجه کرد تا کاملاً پاسخگوی نیازهای شما باشد. اولین نکته در مورد انتخاب یک دریل خانگی نوع آن است. از انواع دریل می‌توان به دریل ستونی، دریل چکشی، بتن کن، دریل نمونه‌بردار و … اشاره کرد اما مناسب‌ترین نوع دریل برای مصارف خانگی، دریل ساده است. در ادامه به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های دریل خانگی می‌پردازیم.

دریل برقی یا شارژی؟

ازمهم‌ترین ویژگی‌هایی که در خرید دریل خانگی باید مدنظر قرار دهید توان، نوع دریل، ابعاد و وزن آن است. انتخاب نوع دریل باید براساس نوع نیاز باشد؛ دریل برقی قدرت بسیار بالایی دارد اما برای استفاده حتما باید به منبع برق دسترسی داشته باشید. اگر از دریل در مکان‌هایی استفاده می‌کنید که به منبع برق دسترسی ندارید یا فضای کارتان محدود است، بهتر است از دریل شارژی استفاده کنید. دریل‌هایی با ولتاژ ۱۲ تا ۱۸ ولت بیشتر برای مصارف خانگی استفاده می‌شوند. دریل‌هایی با ولتاژ بالاتر برای کارهای سنگین‌ و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما ولتاژ بالاتر الزاما به معنی بزرگ‌تر و سنگین‌تر بودن دریل نیست.

یکی از نقاط ضعف دریل‌ شارژی این است که برای مصارف طولانی مناسب نیست چون به شارژ مجدد نیاز دارد؛ به همین دلیل همیشه باید یک باتری اضافه همراه داشت. میزان ظرفیت باتری دریل‌ بر حسب آمپر بر ساعت بوده که روی آن درج شده است. باتری‌ دریل‌ شارژی از نوع نیکل کادمیوم (NiCd) یا لیتیوم یون (li-ion) است. باتری‌ لیتیوم یونی معمولاً سبک‌تر و کوچک‌تر از باتری‌ نیکل کادمیومی با ظرفیت مشابه بوده و بسته به نوع نگهداری و مصرف می‌تواند تا ماه‌ها شارژ نگه دارد.

نوع سه نظام دریل

سه نظام از مهم‌ترین قطعات دریل بوده و وظیفه نگه داشتن نوک مته را برعهده دارد. در انتخاب دریل خانگی مناسب باید به نوع سه نظام توجه کرد. این قطعه در دو نوع آچارخور و اتوماتیک وجود دارد. همان طور که از اسم سه نظام آچارخور مشخص است برای باز و بسته شدن دهانه باید از آچار استفاده کرد که این نوع سه نظام بیشتر در دریل‌های قدیمی به کار می‌رفت اما امروزه از سه نظام اتوماتیک در دریل‌ها استفاده می‌کنند.

سه نظام اتوماتیک علاوه بر سهولت در استفاده، مزیت‌های دیگری نسبت به سه نظام آچارخور دارد. در سه نظام آچارخور، امکان گم شدن آچار یا خورده شدن دندانه آن در اثر استفاده مکرر وجود دارد که در سه نظام اتوماتیک این مشکلات رفع شده است. بسیاری از متخصصین بر این عقید‌ه‌اند که سه نظام اتوماتیک دقت بالاتری داشته و کمتر لق می‌زند.

تغییر جهت گردش مته

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم دریل تغییر جهت گردش مته بوده که با استفاده از کلید راست‌گرد/چپ‌گرد انجام می‌شود. این قابلیت برای مواقعی که مته در سوراخ گیر کند کاربرد دارد؛ به این ترتیب با استفاده از کلید چپ گرد می‌توان مته را خارج کرد. تغییر جهت گردش مته در کنار سری پیچ گوشتی مناسب این امکان را فراهم می‌کند تا کاربر بتواند از دریل به عنوان پیچ گوشتی هم استفاده کند.

تغییر سرعت مته

دریل تک سرعته بیشتر برای مصارف خانگی و ساده مناسب است اما برای مصارف حرفه‌ای‌تر باید دریلی را تهیه کرد که از قابلیت تغییر سرعت گردش موتور برخوردار است. به وسیله این قابلیت می‌توان از سرعت‌های بالا برای ایجاد حفره‌های کوچک و سریع و از سرعت‌های پایین‌تر برای ایجاد حفره‌های بزرگتر استفاده کرد. به عبارتی دیگر تغییر سرعت مته این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا بتوان با توجه به جنس و متریال سطح، سرعت مناسب برای سوراخکاری را انتخاب کرد.

بهترین دریل خانگی

همان طور که اشاره شد، انتخاب دریل خانگی مناسب برای مصارف عمومی تا حد زیادی به نیازو کاربردهای شما بستگی دارد. عواملی مانند سرعت، دقت، نوع و مدت زمان استفاده در انتخاب دریل بسیار موثر هستند. برای بسیاری از افراد، ساده‌ترین دریل با حداقل امکانات کفایت می‌کند اما اگر می‌خواهید دریل را برای مصارف حرفه‌ای انتخاب کنید باید از انواع پیشرفته‌تر آن استفاده کنید.

علاوه بر تمام ویژگی‌های ذکر شده، باید در انتخاب ابزار خود به برند آن هم توجه کنید و ابزار خود را از بهترین و معتبرترین برندهای دنیا تهیه کنید. شرکت سازوکار سانا صنعت نوین یکی از فروشگاه‌های آنلاین مشتری مدار در زمینه فروش ابزار، یراق و ماشین‌آلات است که با ارائه اطلاعات کامل انتخاب آگاهانه‌ای را برای مشتریان خود فراهم می‌کند. در فروشگاه اینترنتی سازوکار انواع ابزارآلات از برندهای مختلف موجود است که می‌توانید با توجه به اطلاعات کامل، مشخصات فنی و مشاوره تخصصی کارشناسان فروش به راحتی اقدام به خرید ابزار، یراق و ماشین آلات مورد نیاز خود کنید.

سوالات متداول

در انتخاب دریل باید چه مواردی را مدنظر قرار داد؟

گشتاور، سرعت، شدت ضربه دریل، طراحی دسته، لرزش گیر و کلاچ، سه نظام و عمق سنج دریل

بهترین برندهای دریل کدامند؟

بوش، دیوالت، شپخ، رونیکس، ماکیتا و … از بهترین برندهای دریل هستند.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری مقاله در