دکوراسیون و معماری

انواع قرنیز دیوار مدرن | جدیدترین مدل‌های 1402

قرنیز نواری است که دورتادور دیوار کشیده شده و محل اتصال دیوارها به کف و سقف را پنهان می‌کند. قرنیز در انواع و جنس‌های مختلف از جمله چوب، سنگ، سرامیک، MDF و… ساخته می‌شود. انتخاب یک قرنیز مناسب می تواند جلوه‌ای زیبا به طراحی داخلی منزل شما ببخشد. چنانچه قصد خرید تخته قرنیز را دارید، با ما همراه باشید تا با جدیدترین طرح‌ها و مدل‌های قرنیز آشنا شوید.

کاربرد قرنیز دیوار

قرنیز علاوه ‌بر زیباتر کردن فضای خانه از دیوارها در برابر ضربات وسایل مختلف مانند جاروبرقی، کفش، چکمه و … محافظت کرده و مانع رسیدن رطوبت به آنها می‌شوند. شاید در نگاه اول قرنیز در خانه چندان مهم و ضروری به نظر نرسد، اما نقش مهمی در طراحی داخلی و دکوراسیون فضای اتاق‌ها دارد. مدل‌های مختلف قرنیز لبه دیوار، شکل ظاهری دیوار را تغییر داده و آن را جذاب‌تر می‌کنند. انواع و اقسام قرنیز با طرح و جنس متفاوت در بازار موجود هستند.

نحوه انتخاب قرنیز

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که کدام سبک از قرنیز دیوارکوب برای خانه‌تان مناسب‌تر است؟ پاسخ به این پرسش به سلیقه شخصی‌تان بستگی دارد. برای انتخاب قرنیز مناسب باید به هماهنگی و هارمونی آن با دکوراسیون منزل و نوع انتظارتان از قرنیز توجه داشته باشید.

اگر طراحی داخلی منزلتان سنتی، روستیک، صنعتی یا هنری است، از قرنیزهای ساده، صاف یا زاویه‌دار استفاده کنید. اگر هم در طراحی منزلتان از سبک بوهمی یا مدرن استفاده شده است، قرنیزهای منحنی‌شکل انتخاب خوبی برای شما هستند. در خانه‌های به سبک تلفیقی سنتی و جدید برای تاثیرگذاری بیشتر از قرنیزهایی با برش منحنی یا پخ استفاده می‌شود. قرنیزهای سفید یا کرم‌رنگ نیز برای انواع دکوراسیون منزل انتخاب خوبی هستند. همچنین در بعضی از سبک‌ها و طرح‌ها می‌توان از رنگ‌های متنوع‌تری استفاده کرد. بهترین انتخاب رنگ قرنیز برای تزیین دیوار اتاق خواب سفید، استفاده از رنگی مشابه آن است؛ چون فضا را بزرگ‌تر و منسجم‌تر نشان می‌دهد. می‌توانید دو طیف رنگی سفید را انتخاب کنید که با یکدیگر هارمونی داشته اما دقیقا یکسان نیستند.

انواع قرنیز

تقسیم‌بندی انواع قرنیز کمی دشوار است؛ چراکه اغلب آنها ویژگی‌ها و کاربردهای مشترکی دارند. با این وجود تلاش کرده‌ایم تا انواع قرنیز را از لحاظ سبک و جنس طبقه‌بندی کنیم.

انواع قرنیز بر اساس سبک:

  • قرنیز گرد یا پلکانی
  • قرنیز تخت
  • قرنیز طرح‌دار معمولی
  • قرنیز طرح‌دار بلند
  • قرنیز چسبی با قابلیت نصب آسان و سریع

انواع قرنیز بر اساس جنس:

  • قرنیز چوبی
  • قرنیز سرامیکی
  • قرنیز MDF
  • قرنیز سنگی
  • قرنیز PVC
  • قرنیز پلاستیکی

انواع قرنیز بر اساس سبک

قرنیزها ویژگی‌های مشترک زیادی دارند؛ بنابراین، تفکیک و تقسیم‌بندی آنها کار چندان آسانی نیست. در این بخش چند مورد از مهم‌ترین طرح‌ها و سبک‌های قرنیز را معرفی می‌کنیم.

قرنیز گرد یا پلکانی

این قرنیزها با نام‌های دیگری مثل قرنیز لبه ‌گرد و قالب‌ یا قرنیز 3 اینچی (تقریبا 8 سانتی‌متری) نیز شناخته شده و رایج‌ترین قرنیزهای موجود در بازار هستند. این نوع قرنیز لبه‌های گرد یا پلکانی دارد. ارتفاع این قرنیزها 9 سانتی‌متر بوده و ظاهری ساده و معمولی دارند.

قرنیز تخت

قرنیزهای تخت، مربعی یا بلوکی فاقد لبه‌های گرد بوده و نمای آنها از پهلو صاف به نظر می‌رسد. از این قرنیزها در دکوراسیون خانه‌هایی به سبک مزرعه و نیز در معماری هنری و مدرن استفاده می‌شود. قرنیزهای تخت هیچ شباهتی به قرنیزهای گرد ندارند و به سمت دیوار باریک و مخروطی نمی‌شوند. معمولا قرنیزهای تخت با ارتفاع 9 تا 12 سانتی‌متر تولید می‌شوند؛ اما انواع کوتاه‌تر یا بلندتر آنها نیز در بازار موجود است.

قرنیز طرح‌دار معمولی

این قرنیزها با شکل حلزونی یا پلکانی خود جذابیت اتاق‌ها را بیشتر کرده و زیبایی بصری خاصی را به فضای خانه می‌بخشند. همچنین قرنیز طرح‌دار معمولی نسبت به قرنیزهای صاف از طراحی ظریف‌تر و پیچیده‌تری برخوردار هستند؛ اما می‌توان از آنها برای انواع سبک دکوراسیون منزل استفاده کرد. این نوع قرنیز  معمولا با ارتفاع ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متر تولید می‌شود.

قرنیز طرح‌دار بلند

اگر می‌خواهید برای دکوراسیون منزلتان سنگ تمام بگذارید، توصیه می‌کنیم از قرنیز طرح‌دار و بلند استفاده کنید. این قرنیزها با ارتفاع 18 سانتی‌متر تولید شده و بخش بالای آنها حلزونی و طرح‌دار است. در این قرنیزها از سبک‌های معماری پیچیده‌تری مانند طرح‌های عصر ویکتوریا و سبک معماری گوتیک استفاده می‌شود.

قرنیز چسبی

درصورتی‌که مشغول بازسازی خانه‌تان هستید توصیه می‌کنیم این قرنیزها را انتخاب کنید؛ چراکه قابل نصب روی قرنیزهای موجود هستند. بنابراین دیگر لازم نیست قرنیزهای قبلی را از دیوار جدا کنید. این قرنیزها به‌صورت روکش‌های پشت‌چسب‌دار پلاستیکی یا PVC روی قرنیزهای قدیمی نصب می‌شوند.

انواع قرنیز بر اساس جنس

قرنیزها دیگر مثل گذشته فقط از چوب ساخته نمی‌شوند. امروزه شاهد تولید قرنیزهایی هستیم که جنس متفاوتی دارند. جنس های مختلف قرنیز دارای مزایا و معایب خاص خود بوده و برای طرح‌ها و سبک‌های متفاوتی مناسب هستند.

قرنیز چوبی

قرنیزهای چوبی فضای خانه را زیبا و طبیعی نشان می دهند.  ازآنجایی ‌که جنس این نوع قرنیز از چوب ماسیو است، طول عمر بالایی داشته و در طول سالیان متمادی دچار پیچ‌خوردگی و تاب برداشتن نمی‌شود. بزرگترین نکته منفی این قرنیزها قیمت بالای آنها است؛ اما برخی صاحب‌خانه‌ها معتقدند که این قرنیزها ارزش پرداخت پول بیشتر را دارند. چوب افرا، گیلاس، گردو، ماهاگونی و بلوط برای ساخت تخته قرنیزهای سخت‌چوب مناسب هستند. گونه‌های سخت‌چوب یا پهن‌برگ الیاف زیبایی دارند. قرنیزهای ساخته‌شده از این چوب‌ها رنگ‌آمیزی و پرداخت می‌شوند تا جلوه و زیبایی‌شان دوچندان شود. قرنیزهای سخت‌چوب در صورت نصب مناسب جذابیت‌های هنری زیادی دارند.

علیرغم زیبایی و جذابیت قرنیزهای سخت‌چوب، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند از چوب‌های نرم استفاده کنند. رنگ چوب‌های نرم روشن‌تر بوده و  نسبت به چوب‌های سخت، وزن کمتر و قیمت مناسب‌تری دارند. همچنین قرنیزهای ساخته‌شده از گونه‌های نرم‌چوب قابل رنگ‌آمیزی و پرداخت هستند. چوب کاج، توسکا، صنوبر، سپیدار و نراد گزینه‌های خوبی برای ساخت قرنیز هستند.

یکی از روش‌های متداول برای اتصال دو قطعه چوب اتصال انگشتی است. می‌توانید با این روش چند تخته کوچک‌ را کنار هم بچسبانید و تخته‌ای بزرگ‌تر بسازید. در عین حال از ضایعات چوبی نیز استفاده بهینه داشته باشید. جنس قرنیزهایی که با این روش ساخته می‌شوند، از چوب طبیعی است؛ اما درزهای موجود در آنها جذابیت بصری قرنیز را به‌شدت کاهش می‌دهند. بنابراین نباید از آنها به همان ‌شکل اولیه و بدون پولیش یا رنگ‌آمیزی استفاده کنید. مشکل درز این قرنیزها پس از رنگ‌آمیزی و پرداخت حل می‌شود. این نوع قرنیز از جنس چوب طبیعی بوده و در عین حال بسیار ارزان‌قیمت‌تر از سایر قرنیزهای چوبی است.

قرنیز سرامیکی

انواع کاشی از قبیل سرامیک، چینی، گرانیت، سنگ‌های مرمر طبیعی و موزاییک شیشه‌ای، گزینه‌های مناسبی برای ساخت قرنیز هستند. با وجود این همه تنوع به‌راحتی می‌توانید انتخاب مناسبی با توجه به سلیقه‌تان داشته باشید. طراحان داخلی قرنیزهای سرامیکی را توصیه می‌کنند؛ چراکه نسبت به آب و رطوبت مقاومت زیادی داشته و بسیار محکم و بادوام هستند. قرنیزهای کاشی گران‌قیمت‌تر از قرنیزهای چوبی، MDF، وینیل و … هستند. بنابراین قبل از انتخاب این قرنیزها حتما به توان پرداخت و بودجه مورد نظرتان توجه کنید. قیمت‌ها با توجه به برند و کارخانه تولیدکننده متفاوت هستند و معمولا برحسب متر مربع محاسبه می‌شود. پرداخت و ضخامت کاشی تاثیر زیادی بر قیمت نهایی آن دارد. کاشی‌های سرامیکی معمولا اقتصادی‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین انتخاب هستند، اما همچنان محدوده قیمتی نسبتا زیادی دارند.

قرنیز MDF

کامپوزیت‌ تخته فیبر با دانسیته متوسط یا MDF نوعی چوب صنعتی و مقرون‌به‌صرفه است. به دلیل این که MDF به‌صورت تخته‌های بلند تولید می‌شود، برای ساخت تخته قرنیز با طول زیاد انتخابی مناسب است. قرنیزهای MDF در سبک‌ها و مدل‌های مختلف تولید می‌شوند، اما مقاومت چندانی به رطوبت نداشته و با جذب آب متورم می‌شوند؛ بنابراین انتخاب مناسبی برای مناطق مرطوب نیستند. اگر به دنبال یک قرنیز مدرن هستید، قرنیز MDF گزینه مناسبی است.

قرنیز سنگی

می‌توان از سنگ‌های مختلف به عنوان تخته قرنیز استفاده کرد. استفاده از قرنیزهای سنگی از گذشته مرسوم بوده و امروزه نیز در خانه‌های با کفپوش‌های سنگی و سرامیکی طرفداران زیادی دارد.  پرطرفدارترین قرنیزهای سنگی طبیعی از جنس مرمریت و تراورتن هستند. قرنیزهای سنگی مصنوعی نیز از مواد ترموپلاستیک و پودر سنگ معدنی ساخته شده و به‌صورت سنگ مرمر و گرانیت مصنوعی در بازار به فروش می‌رسند.

قرنیز PVC

قرنیز PVC از مواد مصنوعی و پلی‌وینیل‌استات ساخته می‌شود. این نوع قرنیز محکم و منعطف بوده و مقاومت بالایی نسبت به آب دارد؛ به همین دلیل استفاده از آن در بخش‌های مرطوب‌تر خانه‌ها مانند حمام، اتاق‌های لباسشویی یا آشپزخانه توصیه می‌شود. اگر تمایل دارید ظاهر قرنیز مدرن باشد، قرنیز PVC یکی از گزینه‌های مناسب برای شماست.

قرنیز پلاستیکی

معمولا قرنیز پلاستیکی طوری طراحی می‌شود که شبیه قرنیز چوبی به نظر برسد. البته قرنیزهای با ظاهر پلاستیکی و رنگ‌شده نیز در بازار موجود هستند. قرنیزهای رنگ‌شده چوبی و پلاستیکی از نظر کیفیت تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. یکی از تفاوت آنها این است که برای رنگ‌کردن قرنیزهای پلاستیکی لازم نیست از آستر  استفاده کنید. همچنین قرنیزهای پلاستیکی مقاومت بالایی نسبت به آب و پوسیدگی دارند.

سوالات متداول

آیا می توان قرنیز را رنگ کرد؟

بله، انواع مختلف قرنیز مانند چوبی و پلاستیکی را ‌می توان رنگ کرد.

قرنیز دیوار سرامیکی چه ویژگی هایی دارد؟

قرنیز سرامیکی نسبت به آب و رطوبت مقاومت زیادی داشته و بسیار محکم و بادوام است.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری مقاله در