چوب و فرآورده‌های چوبی

بررسی ام دی اف سفید صابونی و مقایسه برترین تولیدکنندگان آن

امروزه ورقه‌های ام دی اف کاربرد گسترده‌ای در لوازم و محصولات چوبی دارند. در بسیاری از منازل و محیط‌های اداری و صنعتی می‌توان وسایل و سازه‌هایی را یافت که با استفاده از ورقه‌های ام دی اف ساخته شده‌اند. به طور کلی، ام دی اف جایگزینی مقرون به صرفه و مناسب برای چوب محسوب می‌شود (بعضی به اشتباه اصطلاح چوب ام دی اف را بکار میبرند). ورقه‌های ام دی اف در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی تولید می‌شوند. یکی از رنگ‌هایی که همواره طرفداران بسیاری داشته و مورد استقبال خریداران واقع شده رنگ سفید صابونی است. برندهای مختلفی ورقه ام دی اف سفید صابونی تولید می‌کنند. مهم‌ترین کاربرد این محصول در تولید کابینت سفید صابونی است. در این مقاله ویژگی‌های ام دی اف سفید صابونی را بررسی کرده و به مقایسه تولیدکنندگان برتر آن در ایران می‌پردازیم.

ام دی اف سفید صابونی چیست؟

ورقه ام دی اف سفید صابونی در واقع ورقه ام دی اف با روکش ملامینه است که روکش آن رنگ سفید صابونی دارد. این نوع ورقه سطحی کاملا صاف و مسطح دارد. میزان شفافیت و بازتاب نور در حد متوسط قرار دارد. از این جهت می‌توان آن را در جایگاهی بین ورقه های مات و هایگلاس قرار دارد.

روند ساخت روکش ملامینه به این صورت است که با آغشته کردن روکش‌های کاغذی در رزین ملامین فرمالدئید، ماده پلاستیکی سختی ساخته می‌شود که به آن ملامینه می‌گویند. روکش ملامینه تولید شده بر روی ورقه‌های ام دی اف پرس شده و ام دی اف ملامینه ساخته می‌شود. این محصول را می‌توان در رنگ‌ها، طرح‌ها، اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف تولید کرد که یکی از رنگ‌های آن سفید صابونی است.

می‌توان این ورق‌های ملامینه را به مواد مقاوم به اشعه فرابنفش آغشته کرد تا طول عمر و ماندگاری آن افزایش یابد. ام دی اف ملامینه در انواع مات و براق تولید می‌شود. برخی از مزایای ام دی اف ملامینه عبارت‌اند از:

  • دوام زیاد: ملامین یک محصول بسیار بادوام، ضد خش، ضد آب، مقاوم در برابر لک و تمیز کردن آسان است.
  • جنس مناسب: ملامینه در طیف گسترده‌ای از بافت‌ها طرح‌ها و الیاف تولید می‌شود.
  • مقرون به صرفه: ورقه ملامینه فرآورده‌ای مقرون به صرفه و با کیفیت بوده و جایگزینی مناسب برای چوب است.

ورقه‌های ام دی اف ملامینه معمولا به دلیل دوام و مقاومت زیاد در برابر آب و رطوبت در کابینت آشپزخانه و حمام استفاده می‌شود. همچنین از ورقه‌های ملامینه برای قفسه‌بندی و ساخت انواع کانتر، مبلمان اداری و… استفاده می‌شود.

انواع ام دی اف سفید

ام دی اف سفید در انواع روکش‌های مختلف با ویژگی‌های ظاهری متفاوت تولید می‌شود. برخی از ام دی اف‌های سفید، روکش سوپر مات دارند. سطح این نوع روکش هیچ گونه بازتاب نوری نداشته و ظاهری کاملا مات دارند. نوع دیگری از ام دی اف سفید، اصطلاحا دارای روکش برفی است. دلیل این نام گذاری دانه های ریز روی سطح روکش است که باعث می‌شود ظاهری متخلخل و با بازتاب نور کم داشته باشد.

در درجه بعد، انواع روکش‌های ملامینه از جمله ام دی اف‌های سفید صابونی قرار دارند. ام دی اف سفید صابونی سطحی مسطح و با بازتاب متوسط نور دارد.بیشترین میزان براقیت و بازتاب نور نیز مربوط به ام دی اف‌های هایگلاس است. این ورقه‌های ام دی اف کاملا شفاف و براق هستند.

ابعاد ورق ام دی اف سفید صابونی

هنگام خرید ورق ام دی اف، ابعاد آن از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به پروژه و کاری که مشغول انجام آن هستید،‌ باید اندازه مناسب ورقه ام دی اف را انتخاب کنید. ابعاد ورقه می‌تواند در قیمت آن نیز مؤثر باشد. همچنین اطلاع دقیق از ابعاد ورقه می‌تواند از هدر رفتن ام دی اف جلوگیری کند. اندازه و ابعاد ورق ام دی سفید صابونی به برند تولیدکننده آن بستگی دارد. برندهای مختلف در ساخت ورقه‌های ام دی اف معمولا اندازه‌های استانداردی را رعایت می‌کنند. اکثر ورقه‌های ام دی اف سفید صابونی در ابعاد  ۱.۸۳×۳.۶۶ متر ساخته می‌شوند. با این حال برخی از برندها هم ورقه‌های ام دی اف خود را در اندازه  ۲.۱۰×۳.۶۶ تولید می‌کنند؛ بنابراین، پیش از خرید ورقه‌های ام دی اف بهتر است از اندازه دقیق محصول اطلاع کسب کنید.

مقایسه ورق ام دی اف سفید صابونی آرین سینا، آرتا و پاک چوب

کارخانه آرین سینا یکی از پرسابقه‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ام دی اف و انواع دیگر فرآورده‌های چوبی در ایران محسوب می‌شود. ورق ام دی اف سفید صابونی ارین سینا در ابعاد  ۱.۸۳×۳.۶۶ تولید می‌شود. این محصول از کیفیت ساخت بسیار مناسبی برخوردار است. ورق ام دی اف سفید فابریک ارین سینا مقاومت زیادی در برابر فشار، ضربه و رطوبت دارد. همچنین ورقه‌های ام دی اف این برند از نظر پیچ‌خوری نیز کیفیت مناسبی دارند. باید به این نکته توجه داشت باشید که به دلیل هزینه‌های متفاوت حمل و نقل ممکن است قیمت ورق ام دی اف سفید صابونی ارین سینا در استان‌های مختلف متفاوت باشد. ام دی اف خام آرین سینا به‌مراتب ارزان‌تر از انواع روکش‌دار آن است.

گروه صنعتی آرتا در سال ۱۳۵۹ فعالیت خود را در شهر اردبیل آغاز کرد. طبق فعالیت‌های تولیدی گروه صنعتی آرتا در سال ۱۳۸۸ با تأسیس شرکت «آرتا پان» گسترش یافت. این شرکت در زمینه تولید انواع ورقه‌های خام ام دی اف و اچ دی اف، ورقه‌های ملامینه ام دی اف و اچ دی اف و نئوپان فعالیت می‌کند. خطوط تولید این کارخانه با بهره‌گیری از جدیدترین ماشین‌آلات و فناوری‌های روز محصولاتی با کیفیت را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. ابعاد ورق ام دی اف سفید صابونی استاندارد بوده و همانند ورقه‌های ارتا در اندازه ۱.۸۳×۳.۶۶ به فروش می‌رسد. از لحاظ کیفیت و معیارهای لازم برای استقامت و استحکام، ورقه‌های ارتا در سطح مناسبی است. از لحاظ کیفی ورقه‌های ام دی اف سفید صابونی آرتا با ورقه‌های برند ارین سینا در یک سطح قرار دارد. لازم به ذکر است که ممکن دارد در برخی فروشگاه‌های عرضه فرآورده‌های چوبی، ورقه‌های برند ارتا با قیمت بیشتری به فروش برسند. بهتر است قبل از خرید تحقیقات لازم را در مورد قیمت این محصولات انجام دهید.

گروه صنعتی پاک چوب در سال ۱۳۷۴ در استان خوزستان تأسیس شد. با گذشت زمان و گسترش حوزه فعالیت‌ها، امروزه کارخجات تولیدی این گروه صنعتی در استان‌های خراسان و خوزستان دایر هستند. گروه صنعتی پاک چوب از زمان آغاز فعالیت خود در زمینه انواع فرآورده‌های چوبی تاکنون موفق شده سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهد. امروزه خطوط تولید پاک چوب انواع ام دی اف خام و روکش‌دار و همچنین نئوپان را به بازار عرضه می‌کنند. ورقه‌های ام دی اف پاک چوب در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند که ام دی اف سفید صابونی پاک چوب یکی از محصولات پرطرفدار این برند است. ورقه ام دی اف سفید صابونی پاک چوب نیز در سایز استاندارد ۱.۸۳×۳.۶۶ ساخته می‌شود. ورقه ام دی اف پاک چوب از لحاظ کیفیت و مقاومت در برابر فشار، ضربه، دما و رطوبت یکی از بهترین گزینه‌ها در بازار محسوب می‌شود. با این حال، ورقه‌های این برند نسبت به دو برند قبلی قیمت گران‌تری دارند. در کل، محصولات هر سه برند گزینه‌های مناسبی محسوب شده و خرید ورقه‌های ام دی اف سفید صابونی هر سه برند توصیه می‌شود.

سوالات متداول

ام دی اف سفید صابونی چند نوع دارد؟

ام دی اف سفید صابونی تنها با روکش مات ساخته می‌شود و نوع دیگری ندارد.

بهترین ام دی اف سفید صابونی ایرانی چیست؟

در ایران برندهای معتبری این نوع ورقه ام دی اف را تولید می‌کنند؛ از جمله آرین سینا، آرتا، پاک چوب و…

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری مقاله در