چوب و فرآورده‌های چوبی

چوب بلوط و نکات کار با چوب بلوط در نجاری

چوب بلوط یکی از پرطرفدار و محبوب‌ترین انواع چوب است که از آن در نجاری استفاده می‌شود. این چوب بسیار محکم و با دوام است و پس از پرداخت زیبایی منحصر به فردی دارد. هم چنین این چوب برای استفاده در کارهای نفیس و سلطنتی بسیار ایده آل است. در ادامه با ما همراه باشید تا با برخی موارد که دانستن آن کار با چوب بلوط را ساده‌تر می‌کند، آشنا شوید.

انواع بلوط

بین گونه‌های مختلف چوب بلوط تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. برای مثال بلوط اروپایی از درجه کیفی بالاتری نسبت به بلوط آمریکایی برخوردار است یا تعداد قابل توجهی از بناها، کلیساها و کشتی‌های باقی مانده از قرن‌های پیش عمدتا از بلوط انگلیسی ساخته شده‌اند. البته امروزه دسترسی به این گونه زیبا بسیار سخت است اما گونه‌های دیگر بلوط با مقاومت و ویژگی‌های مختلف در دسترس است.

اگر بخواهیم گونه‌های مختلف چوب بلوط آمریکایی را مقایسه کنیم باید بگوییم بلوط قرمز از محبوبیت کمتری نسبت به بلوط سفید برخوردار است؛ زیرا بافت بلوط قرمز متخلخل بوده و به همین جهت بیشتر تمایل به انبساط و انقباض دارد.

نکته: بافت چوب بلوط سفید منسجم‌تر است؛ به همین دلیل در برابر آب نفوذ ناپذیرتر است.

نکات مهم در نجاری با چوب بلوط

اگر می‌خواهید برش‌هایی زیبا در چوب بلوط ایجاد کنید باید صبر و حوصله زیادی به خرج دهید؛ برای مثال برای فرزکاری لبه کار از جنس بلوط به جای اینکه تیغه را با فشار زیاد روی لبه بکشید و کار را در یک مرحله انجام دهید، دو سه بار این عمل را تکرار کنید و هر بار مقدار کمی براده برداری کنید. بافت بلوط به گونه ای است که در باربرداری با میزان یا فشار زیاد ممکن است تراشه تراشه شود یا بشکند و نتیجه مطلوب ایجاد نشود.

بافت بلوط بسیار سخت است به همین دلیل در نجاری با با آن حتما باید از ابزار تیز استفاده کنید.

چوب بلوط یکی از انواع چوب‌هایی است که زود می‌سوزد که در این حالت هم ممکن است به تیغه آسیب برساند و هم چوب از بین برود. استفاده از ابزار تیز و همچنین انتخاب سرعت مناسب برای کار می‌تواند از پیش آمدن چنین مشکلاتی جلوگیری کند. بهتر است از سوختن چوب جلوگیری کنید اما در صورت لزوم می‌توانید قسمت‌های سوخته را با سنباده اصلاح کنید.

پرداخت چوب بلوط

بسیاری از نجاران معتقدند که چوب بلوط نیازی به رنگ آمیزی یا پرداخت جدی ندارد زیرا بافت بلوط زیبا است و بهتر است طرح چوب نمایان باشد.

نجارانی که ترجیح می‌دهند از پرداخت به سبک مینیمال استفاده کنند باید زمان زیادی را صرف سنباده زنی در چندین مرحله کنند. بهتر است کار سنباده زنی را با سنباده با درجه سختی بالا شروع کرده و به تدریج از سنباده نرم استفاده کنند. نکته‌ای که باید دقت داشته باشند این است که در هر مرحله باید سعی کنند خط و خش حاصل از سنباده زنی را تا حد امکان محو کنند تا نتیجه کار زیبا و دلخواه شود.

برای پرداخت چوب بلوط معمولا از شلاک استفاده می‌کنند. یکی دیگر از روش‌های مرسوم برای پرداخت بلوط این است که ابتدا آن را با روغن پرداخت کرده سپس برای مرحله آخر از شلاک استفاده کنند. اگر در پایان قسمت‌هایی لکه دار باقی ماند می‌توانید با استفاده از خمیر فیلر که ترکیب ژله‌ای مانند دارد از بین ببرید.

و روش آخر استفاده از چند لایه پلی اورتان است که در مقاله پرداخت با پلی اورتان آن را آموزش داده ایم.

همچنین بخوانید: چوب راش چیست؟

امیدواریم با رعایت نکات بالا نجاری با چوب بلوط برای شما بسیار ساده تر از قبل باشد و آثاری بسیار زیبا بسازید. همچنین اگر تجربه یا سوالی در این زمینه داشتید در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری مقاله در