چوب و فرآورده‌های چوبی

تفاوت درخت سرو و کاج

درخت کاج و سرو از نظر ظاهری و از آنجا که هر دو از درختان همیشه سبز هستند به یکدیگر شباهت دارند به همین جهت بسیاری آن ها را با هم اشتباه می‌گیرند در حالی که با هم تفاوت‌های عمده و اساسی دارند. برگ درخت کاج سوزنی شکل و برگ درخت سرو منشعب و گوشتی شکل است و به راحتی هرس می‌شود اما درخت کاج قابل هرس نیست.

درخت کاج بلند قامت بوده و شیارهای طولی روی تنه، تاج‌هایی که به صورت شاخه‌های عمودی و افقی رشد کرده که با سوزن‌های جدا و بلند است. به همین دلیل است که اگر شاخه‌های کناری یا انتهایی نوک درخت را قطع کنید، شاخه جدیدی رشد نخواهد کرد و جایگزینی نخواهد داشت؛ به همین جهت درخت کاج قابل هرس کردن نیست.

هم چنین میوه درخت کاج مخروطی شکل بوده و زمانی که خشک می‌شود طرحی مشابه کاج پیدا می‌کند اما میوه درخت سرو کروی بوده و اندازه گردو است. جالب است بدانید که میوه سرو بسیار خوش بو بوده و از آن در صنعت عطر سازی استفاده می‌شود.

در این مقاله اطلاعات کلی درباره چوب درخت کاج، انواع آن، مزایا و معایب و کاربردهای آن آورده شده که امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. اگر شما هم اطلاعاتی یا تجربه‌ای در زمینه نجاری یا کار با این چوب دارید در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید. هم چنین اگر نیاز به مشاوره یا راهنمایی دارید می‌توانید از همین طریق سوالات خود را مطرح کرده و با ما در ارتباط باشید.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری مقاله در