خودت بساز

ساخت، نصب و اجرای آلاچیق فلزی

ساخت یک آلاچیق فلزی نیازمند رعایت ظرافت‌ها و نکات خاصی است تا خروجی کار شما تا حد ممکن بدون نقص باشد. در سایر کشورها آلاچیق فلزی معمولا به صورت کیت‌های آماده عرضه می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند قطعات آماده این کیت‌ها را سرهم‌بندی کرده و آلاچیق خود را بسازند. در کشور ما این کیت‌ها موجود نیستند و باید تمامی بخش‌های فرآیند ساخت آلاچیق فلزی توسط خود شما انجام شود. ذکر این نکته ضروری است که فرآیند ساخت آلاچیق باید حداقل توسط دو نفر انجام شود. همچنین برای ساخت این آلاچیق باید به جوشکاری و سایر توانایی‌های فنی کاملا مسلط باشید. در این مقاله سعی داریم روش ساخت یک آلاچیق فلزی پرگولا را به شما آموزش دهیم. در این روش، می توانید بیشتر مراحل ساخت را در کارگاه و دور از محیط نصب انجام داده و سپس سازه ساخته شده را به محل نصب منتقل کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا روش ساخت، نصب و اجرای یک آلاچیق فلزی مقاوم را به صورت تصویری به شما آموزش دهیم.

بنرعمومی

نکات قبل از نصب آلاچیق فلزی

قبل از نصب آلاچیق باید ابتدا مکان مناسب آن را انتخاب کنید. محل نصب آلاچیق باید کاملا مسطح باشد. همچنین توصیه می‌شود محل آلاچیق، نورگیری کافی و منظره‌ای مناسب داشته باشد. این مدل آلاچیق باید بر روی سطحی مستحکم پیچ شود که مقاومت کافی در برابر آب را داشته باشد؛ بنابراین لازم است قبل از ساخت آلاچیق، محلی که برای آن درنظر گرفته‌اید را بتن‌ریزی کنید. پس از انتخاب و آماده‌سازی محل نصب آلاچیق باید مصالح مورد نیاز برای ساخت آن را تهیه کنید. برای ساخت آلاچیق فلزی به مصالح زیر نیاز دارید:

  • نبشی
  • قوطی پروفیل
  • صفحه ستون (بیس پلیت)
  • ورق گالوانیزه شیروانی

همچنین لازم است ابزار و یراق‌آلات زیر را تهیه کنید:

  • اره فلز بر
  • دریل با مته HSS
  • پیچ گوشتی شارژی
  • دستگاه جوش
  • پیچ و مهره به تعداد و ابعاد لازم
  • دریل مگنتی (اختیاری)

نقشه ساخت آلاچیق فلزی

تصویر زیر، نمایی از فریم جانبی این آلاچیق را نشان می‌دهد. باید دو عدد از این فریم بسازید و آنها را از قسمت بالا به وسیله دو پروفیل دیگر به هم متصل کنید تا اسکلت آلاچیق فلزی شما شکل بگیرد.

نقشه ساخت آلاچیق فلزی

نصب آلاچیق فلزی

طراحی این آلاچیق به گونه‌ای است که یک وجه آن از وجه دیگر بلندتر است. در اصطلاح به این نوع آلاچیق «پرگولا » می‌گویند. ساختار اسکلت آلاچیق فلزی این پروژه به گونه‌ای است که باید در ابتدا دو فریم چپ و راست آن را بسازیم و سپس این دو فریم را از قسمت بالا به وسیله دو پروفیل به یکدیگر متصل کنیم. در بخش سقف این آلاچیق نیز دو فریم آهنی دیگر متصل می‌شوند که سقف آلاچیق بر روی آنها قرار می‌گیرد.

برای اتصال قوطی های پروفیلی ستون آلاچیق به پی بتنی از صفحه ستون استفاده می‌شود. برای ساخت این آلاچیق به چهار عدد صفحه ستون نیاز دارید. صفحه ستون معمولا با ضخامت ۸ تا ۱۵ میلی متر و ابعاد ۱۰×۱۰ تا ۵۰×۵۰ در بازار موجود است. برای ساخت آلاچیق صفحه ستون ورق ۱۰ کفایت می کند، اما با توجه به وزن و ابعاد آلاچیق خود می‌توانید ضخامت‌های دیگر را نیز انتخاب کنید. باید در چهار گوشه هر ورق صفحه ستون، سوراخ ایجاد کنید. قطر این سوراخ باید به اندازه پیچی باشد که می‌خواهید به وسیله آن پایه‌های آلاچیق را در سطح بتونی محکم کنید.

ساخت آلاچیق فلزی

سپس باید با استفاده از دستگاه جوش، صفحه ستون‌ها را به قسمت زیر پروفیل‌ها جوش دهید. از آنجا که تمام وزن آلاچیق بر روی پایه‌های آن وارد می‌شود، دقت کنید که هر چهار ضلع پروفیل ستون کاملا به صفحه زیرین جوش بخورد.

ساخت آلاچیق فلزی

برای ایجاد استحکام بیشتر در اتصال پروفیل ستون و سقف بهتر است از یک اتصال مورب به صورت لچکی در محل اتصال آنها استفاده کنید. برای این کار باید یک قطعه پروفیل با طول حداقل ۳۰ سانتی متر را از دو طرف با زاویه ۴۵ درجه برش بزنید و طبق شکل در هر دو وجه محل اتصال پروفیل سقف و ستون جوش دهید. این کار را برای هر دو فریم انجام دهید.

جوش دادن آهن ساخت آلاچیق فلزی

 در مرحله بعد باید با استفاده از پروفیل، برای روی سقف، دو فریم مانند شکل زیر ایجاد کنید.

ساخت آلاچیق فلزی

برای اتصال دو فریم به یکدیگر بهتر است در قسمت بالای هر دو ستون، پروفیلی به طول حداقل ۳۰ سانتی متر جوش دهید که نقش مادگی را خواهد داشت. این کار را برای فریم دیگر نیز انجام دهید. سپس پروفیلی به اندازه طول آلاچیق آماده کنید. اندازه این پروفیل باید یک سایز کوچکتر از پروفیل فریم‌های دو طرف آلاچیق باشد. یک سر این پروفیل به صورت نری باید داخل مادگی یکی از فریم‌ها و سر دیگر داخل مادگی فریم دیگر قرار گیرد. سپس باید با استفاده از دریل (ترجیحا دریل مگنتی) محل اتصال مادگی و نری را سوراخ کرده و با استفاده از پیچ و مهره مناسب آنها را به هم محکم کنید. در این مرحله اسکلت آلاچیق فلزی شما آماده است.

ساخت آلاچیق فلزی

در قدم بعدی باید یک نبشی را مانند شکل به قطعات کوچک تقسیم کنید. باید یک وجه این قطعات را سوراخ کرده و وجه دیگر آنها را به پروفیل‌های فریم سقف جوش دهید.

ساخت آلاچیق فلزی

سپس باید روی پروفیل‌های سقف، سوراخ ایجاد کرده و با پیچ و مهره، فریم سقف را به اسکلت آلاچیق محکم کنید.

ساخت آلاچیق فلزی

پس از پایان این مراحل، اسکلت آلاچیق و فریم‌های سقف آماده شده و به شکل زیر درمی‌آیند.

ساخت آلاچیق فلزی

برای تکمیل سقف آلاچیق، چند ورق گالوانیزه شیروانی را بر روی آن قرار داده و با پیچ  محکم کنید.

ساخت آلاچیق فلزی

هزینه ساخت آلاچیق فلزی

ساخت آلاچیق فلزی

به دلیل نقش عمده فلز در ساختار این آلاچیق و عدم ثبات قیمت‌ها در بازار فلزات نمی‌توان هزینه دقیق ساخت این پروژه را اعلام کرد. پروفیل آهنی نقشی پررنگ در ساخت این آلاچیق دارد؛ بنابراین می‌توانیم با محاسبه قیمت پروفیل استفاده شده، حدود تقریبی قیمت این پروژه را محاسبه کنیم. این پروژه مجموعا به حدود ۴۶ تا ۴۷ متر پروفیل آهن نیاز دارد. باید محاسبه کنید این میزان پروفیل معادل چه وزنی بوده و هزینه کلی پروژه را بر این اساس به دست آورید. همچنین هزینه‌های بتن‌ریزی، سقف گالوانیزه و سایر مصالح و یراق آلات را نیز باید به این مبلغ اضافه کنید.

سوالات متداول

برای ساخت آلاچیق فلزی به چه مصالحی نیاز داریم؟

مصالح فلزی مانند پروفیل، صفحه ستون و ورق گالوانیزه از جمله مصالحی هستند که باید برای ساخت آلاچیق فلزی تهیه کنیم.

سقف آلاچیق فلزی باید از چه جنسی باشد؟

انواع ورقه های شیروانی مانند ذوزنقه‌ای، شادولاین، سفالی، لمبه، سینوسی و… برای سقف آلاچیق فلزی مناسب هستند.

به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

۴ نظر ثبت شده

  1. سلام
    وقت شما بخیر
    تشکر بابت مطالب خوب و آموزنده
    سایز قوطی یا پروفیل ستون آلاچیق چند هست؟

    1. سلام دوست گرامی. همانطور که مشاهده می کنید،‌اندازه خاصی برای پروفیل و سایر اجزا تعیین نکردیم تا خود شما با توجه به نیازتان اندازه مناسب را انتخاب کنید. قاعدتا هرچه ابعاد پروفیل بیشتر باشید، استحکام آلاچیق شما بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا