آموزش

آموزش ویترای روی چوب

اگرچه لفظ ویترای در اصل برای رنگ‌آمیزی بر روی سطوح شیشه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در سال‌های اخیر گاهی به هنر نقاشی روی چوب نیز ویترای گفته می‌شود. بسیاری از سطوح چوبی را می‌توان با کمی خلاقیت به آثار هنری زیبا و جذاب تبدیل کرد. برای این کار، سطح چوب موردنظر باید از جنس و بافت مناسبی برخوردار باشد تا رنگ به خوبی روی آن بنشیند. همچنین باید از رنگ و تکنیک رنگ‌آمیزی مناسب استفاده شود تا اثر هنری خلق شده جلوه مناسبی داشته باشد. در ادامه در مورد هنر ویترای، وسایل مورد نیاز برای انجام آن و همچنین آموزش هنر ویترای روی چوب بیشتر توضیح می‌دهیم.

بنرعمومی

هنر ویترای روی چوب

ویترای
ویترای (شیشه نقشینه)

هنر رنگ‌آمیزی بر روی شیشه را اصطلاحا «ویترای» یا «شیشه نقشینه» می‌گویند. هنر ویترای بیش از هزار سال قدمت دارد. استفاده از ویترای در بین سال‌های ۱۱۵۰ تا ۱۵۵۰ میلادی در اروپا طرفداران بسیار زیادی داشت. هنر ویترای در بسیاری از کلیساها و اماکن مذهبی و عمومی و همچنین خانه افراد سرشناس این دوره به چشم می‌خورد.

زیبایی و شفافیت آثار هنری خلق شده به سبک ویترای به‌ویژه در اماکن مذهبی محبوب زیادی داشت. پنجره‌های بزرگ با طرح‌هایی از کتاب مقدس و زندگی قدیسان می‌توانست فضای مقدسی را با نورهای درخشان رنگارنگ ترکیب کند و بسته به زمان، روز و فصل، فضای محیط را تغییر دهد. در ایران نیز، این هنر قدمتی چند صد ساله دارد و در بسیاری از آثار تاریخی و اماکن دیدنی کشورمان می‌توانیم این هنر را مشاهده کنیم. هنر ویترای امروزه نیز کاربرد زیادی داشته و در آثار هنری و دکوراسیون منازل می‌توان آن را به وفور یافت.

همچنین بخوانید: چاپ طرح و نوشته روی چوب

در سال‌های اخیر هنر نقاشی روی چوب و اشیاء چوبی با نام ویترای روی چوب شناخته می‌شود. اگرچه استفاده از این اصطلاح صحیح نیست، اما امروزه رواج پیدا کرده است. در این مقاله قصد داریم در مورد نقاشی روی سطوح چوبی یا اصطلاحا «ویترای روی چوب» به شما آموزش دهیم. یکی از مزیت‌های استفاده از چوب برای نقاشی، قیمت مناسب آن است. علاوه بر این، امکان تهیه چوب در ابعاد، شکل‌ها و اندازه‌های مختلف نیز وجود دارد. برای نقاشی روی چوب باید ابتدا سطح آن را به خوبی برای این کار آماده کنید. اگر سطح چوب را به خوبی سنباده بزنید، سطح آن کاملا صاف و یکدست شده و آمده رنگ‌آمیزی می‌شود. اگر سطح چوب شما دارای هر گونه ناهمواری، ترک خوردگی یا بافت و گره اضافی باشد، ممکن است ظرافت و دقت رنگ‌آمیزی شما کاهش یابد.

موارد موردنیاز و وسایل ویترای

ویترای روی چوب

امکان استفاده از رنگ‌های پایه سلولزی مانند گواش روی سطوح چوبی وجود دارد. رنگ‌آمیزی انواع چوب و فرآورده های چوبی امکان پذیر است. ویترای روی چوب ام دی اف یکی از راه‌های رایج استفاده از این هنر است. افراد خلاق می توانند راه‌هایی مانند ویترای روی چوب بستنی را نیز امتحان کنند. برخی افراد نیز از پانل‌های چوبی پیش ساخته استفاده می‌کنند. این پانل‌ها برای هنرمندانی که نمی‌خواهند وقت یا پول بیشتری را صرف ساخت پانل‌های چوبی کنند، گزینه مناسبی است. پانل‌های چوبی پیش‌ساخته در ابعاد و سایزهای متفاوتی وجود دارند و می‌توان آنها را از فروشگاه‌های محصولات هنری تهیه کرد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که تولیدکنندگان معمولا پانل‌های چوبی مخصوص نقاشی را از فرآورده‌های چوبی مانند تخته سه‌لایی یا ام دی اف می‌سازند؛ بنابراین اگر ترجیح می‌دهید به جای این فرآورده‌های چوبی از چوب واقعی استفاده کنید، بهتر است آن را از نجاری‌ها تهیه کنید.

همچنین بخوانید: ام دی اف چیست

قبل از انجام رنگ‌کاری بهتر است که روی چوب آستر مناسب بزنید تا رنگ به خوبی بر روی آن بچسبد و به بافت چوب نفوذ نکند. اگر چوب به روش صحیح برش داده نشده یا سطح آن به درستی پرداخت نشده باشد، می‌تواند به مرور زمان دچار تاب خوردگی و اعوجاج شده و در برابر تغییرات آب و هوا و رطوبت، دما و محیط‌های مختلف واکنش نشان دهد. اگر می‌خواهید آثار هنری شما دوام مناسبی داشته باشند و تمایل دارید آنها را با قیمت‌ بالاتر بفروشید، از چوب‌های سخت مانند چوب بلوط، صنوبر، چوب سدر و گردو را استفاده کنید.

اگر پیش از رنگ‌آمیزی از سیلر مناسب استفاده شود، رنگ جذب چوب نمی‌شود و دوام کافی خواهد داشت. سیلر به عنوان لایه‌ای محافظ بین سطح و رنگ قرار گرفته و آن را ضد آب نیز می‌کند. همچنین، از تغییر رنگ چوب و تاب برداشتن آن نیز جلوگیری می‌کند. همچنین سیلر چسبندگی سطحی بهتری به چوب می‌دهد تا رنگ بهتر به آن بچسبد. بعد از خشک شدن لایه سیلر، می‌توانید رنگ گواش را روی چوب به راحتی اعمال کنید.

مراحل ویترای روی چوب

در این بخش قصد داریم نحوه رنگ‌آمیزی قطعات دکوری چوبی کوچک را آموزش دهیم. می‌توانید پس از زنگ آمیزی، ‌این قطعات را از سقف یا دیوار آویزان کرده یا آنها را بر روی طاقچه یا دیوار قرار دهید.

  • یک لایه رنگ سفید به عنوان پوشش پایه اضافه کنید و بگذارید کاملا خشک شود (در صورت امکان به مدت 24 ساعت)
  • با استفاده از برس و قلم مو مقداری رنگ آبی به روی سطح چوب اضافه کنید
  • بدون تمیز کردن قلم مو، مقداری سبزآبی بردارید و زیر رنگ آبی اضافه کنید. رنگ‌های آبی و سبز را در جایی که دو رنگ به هم می‌رسند با قلم مو و با استفاده از حرکت‌های افقی کوچک به سمت جلو و عقب ترکیب کنید.
ویترای روی چوب
  • مقداری سفید تیتانیوم بردارید و آن را در زیر رنگ سبزآبی (بدون تمیز کردن قلم مو) اضافه کنید و آنها را ترکیب کنید.
  • سپس قلم موری خود را به رنگ زرد آغشته کرده و آن را زیر رنگ سبز روشن بالا اضافه کنید (بدون اینکه قلم مو خود را تمیز کنید).
  • ۵ تا ۷ دقیقه صبر کنید تا رنگ‌ها خشک شوند.
ویترای روی چوب
  • از رنگ سیاه خود برای رنگ‌آمیزی درختان کنید. می‌توانید درخت‌ها را مستقیماً به صورت موازی بکشید یا آن‌ها را کمی زاویه‌دار به سمت مرکز قرار دهید تا اینطور به نظر برسد که زاویه دید شما از زمین به آسمان است.
  • برای کشیدن هلال ماه، با یک جسم دایره ای کوچک شروع کنید تا به قسمت بیرونی ماه برسید. جسم را بیش از 1 سانتی‌متر به سمت راست حرکت دهید تا به شکل هلال ماه درآید. هلال ماه را با رنگ سفید پر کنید.
ویترای روی چوب
همچنین بخوانید: انواع رنگ چوب و تینر

سوالات متداول

نقاشی ویترای چیست؟

هنر نقاشی ویترای به معنای نقاشی روی شیشه است.

ویترای روی چوب چگونه است؟

ویترای در لغت یعنی نقاشی روی شیشه؛ اما اصطلاحا ویترای روی چوب به معنای هنر نقاشی روی سطوح چوبی است.

به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا