دکوراسیون و معماری

مقایسه مبل پایه فلزی و چوبی: کدام بهتر است؟

احتمالا شما هم هنگام خرید مبلمان، در انتخاب بین انواع پایه مبل فلزی و چوبی آن دچار تردید شده‌اید. انتخاب بین این دو گزینه کاملا به سبک دکوراسیون و نیازهای شما بستگی دارد. با این حال، بهتر است قبل از خرید مبلمان، با ویژگی‌های مبل پایه فلزی و چوبی آشنایی داشته باشید. هر یک از این گزینه‌ها برای محیط و سبک طراحی خاصی مناسب هستند. از لحاظ راحتی، کارایی و ماندگاری نیز تفاوت‌های زیادی بین این دو نوع مبلمان وجود دارد. در ادامه قصد داریم مبل پایه فلزی و چوبی را با هم مقایسه کرده و مزایا و معایب آنها را توضیح دهیم.

بنرعمومی

مزایا و معایب مبل پایه فلزی

مبل پایه فلزی

مبل پایه فلزی در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این نوع مبل نه تنها دوام بهتری دارد بلکه تمیز کردن آن نیز آسان‌تر است؛ بنابراین از لحاظ بهداشتی بهتر از مبل‌های پایه چوبی است. این ویژگی مخصوصاً برای سالمندان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف یک مزیت به حساب می‌آید. در ادامه برخی مزایای مبل پایه فلزی را مورد بحث قرار می‌دهیم.

مهم‌ترین مزیت استفاده از فلزات، استحکام و طول عمر آنها است. آهن، آلومینیوم و فولاد ضدزنگ از رایج‌ترین فلزات مورد استفاده در طراحی و ساخت مبلمان هستند؛ اما به این نکته باید توجه داشت که تمام فلزات از نظر کیفیت و دوام یکسان نیستند. ترکیبات شیمیایی و روش انجام عملیات حرارتی روی فلز بر درجه کیفی و طول عمر آن تأثیر می‌گذارد. برای مثال، پایه‌های آهنی در مبلمان بیشتر مستعد خوردگی ناشی از قرار گرفتن در معرض رطوبت و هوا هستند؛ اما مبلمان با پایه‌های فولاد گالوانیزه که به خوبی آب‌بندی شده و حرارت دیده‌اند، در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم‌تر هستند.

از لحاظ علمی مدرکی وجود ندارد که مبل پایه فلزی در مقابل آفات از مبل پایه چوبی مقاوم‌تر است؛ با این حال، تمیز کردن پایه‌های فلزی آسان‌تر بوده و برخلاف چوب، آفت‌کش‌ها به خود جذب نمی‌کنند؛ بنابراین، مبل پایه فلزی برای مقابله با آفات مناسب‌تر است.

مبل پایه فلزی

همچنین می‌توانید تقریباً از هر ماده تمیزکننده‌ای برای این نوع مبلمان استفاده کنید. فلز دچار تاب خوردگی یا آسیب ناشی از عوامل پاک‌کننده نمی‌شود. حتی می‌توانید بدون هیچ مشکلی پایه‌های مبل را با آب بشویید. البته باید توجه داشته باشید که آب برای مدت خیل طولانی روی پایه‌های فلزی مبل باقی نماند.

مبل‌های پایه‌های فلزی معمولاً گران‌قیمت‌تر از انواع چوبی هستند؛ اما به این نکته توجه کنید که شاید در ابتدا برای این نوع مبلمان هزینه بیشتری پرداخت کنید، اما طول عمر و دوام مبل پایه فلزی این هزینه را جبران خواهد کرد. به طور کلی، قیمت مبل پایه فلزی به عواملی مانند کیفیت فلز، درصد ضایعات فلزی استفاده شده، مواد اولیه، پوشش به کار رفته و روش‌های ساخت بستگی دارد.

مزایا و معایب مبل پایه چوبی

مبل پایه چوبی

چوب یک منبع طبیعی تجدید پذیر و قابل بازیافت است. مبلمان چوبی قدمتی به اندازه تاریخ تمدن بشر دارد. امروزه علی‌رغم تولید انواع مبلمان فلزی، هنوز هم مبلمان و وسایل چوبی منزل طرفداران زیادی دارد. علی‌رغم برخی از معایب مبلمان و وسایل چوبی، بسیاری از افراد آنها را به انواع فلزی ترجیح می‌دهند. در ادامه به برخی از معایب و مزایای مبل پایه چوبی می‌پردازیم.

اگرچه چوب یک ماده طبیعی و بادوام است، اما پایه‌های چوبی در مبلمان ممکن است دچار تاب برداشتن، شکستن یا هر نوع نقص دیگری شوند. مخصوصاً چوب‌های ارزان‌تر، نرم‌تر و با مقاومت کمتر در مقایسه با مبل پایه فلزی بیشتر در معرض تاب خوردگی و خرد شدن بوده و دوام کمتری دارند. همچنین جالب است بدانید که پایه‌های چوبی ساخته شده با اتصالات فاق و زبانه و نجاری سنتی بادوام‌تر و مستحکم‌تر از نوع ساخته شده با چسب و میخ هستند.

برخی از رایج‌ترین پهن برگان (سخت‌چوب‌ها) در ساخت مبلمان عبارت‌اند از: چوب گردو، چوب افرا، توس، بلوط و بامبو. در این میان آن دسته از پهن برگانی که در کوره خشک می‌شوند برای مبلمان بادوام‌تر و مناسب‌تر هستند. به طور معمول، خشک کردن در کوره ۷۰ تا ۸۰ درصد از رطوبت چوب را حذف می‌کند. علاوه بر این از آنجا که این نوع خشک کردن معمولاً طبق برنامه مشخص و به صورت کنترل شده انجام می شود به چوب تنش وارد نکرده و از تاب برداشتن و خم شدن آن جلوگیری می‌کند.

مبل پایه چوبی

عوامل متعددی مانند مواد اولیه و استفاده از اتصالات سنتی روی قیمت مبل پایه چوبی تأثیر می‌گذارند. مبل‌هایی که در ساخت آنها از چسب، منگنه و میخ بیشتری استفاده شده در مقایسه با روش‌های سنتی که نیاز به نیروی انسانی بیشتری دارند، قیمت کمتری دارند. اگرچه استفاده از این مواد اولیه باعث کاهش هزینه‌ها می شود اما بر کیفیت و دوام محصول نهایی تأثیر منفی می‌گذارد. انواع خاصی از چوب‌ها نیز وجود دارند که گران‌تر هستند، مانند ماهاگونی، ساج یا چوب بلوط. با این حال، خرید مبل‌های ساخته شده با چوب‌های با کیفیت و با دوام در طولانی‌مدت به صرفه‌تر است.

یکی از مزایای مبل پایه چوبی این است که هیچ وقت از مد نمی‌افتد. چوب خام وقتی به درستی پرداخت شود، درخشندگی و جذابیتی دارد که صمیمیت و حس بی‌نظیری را به خانه‌ها می‌آورد. حتی چوب‌هایی که معایب ظاهری نیز جذاب هستند. همچنین در صورتی که مبل پایه چوبی آسیب ببیند تعمیر آن امکان‌پذیر است. مبل پایه چوبی آسیب‌دیده را می‌توان با ابزار مناسب تعمیر کرده و درخشندگی و زیبایی اولیه آن را بازگرداند. خراش‌ها را می‌توان با سنباده مناسب از بین برد و پرداخت جدیدی روی آن اعمال کرد که باعث می شود مبل ظاهری نو پیدا کند.

مبل پایه فلزی بهتر است یا چوبی؟

مبل پایه چوبی

با توجه به نکات ذکر شده در مورد مبل پایه فلزی و چوبی، می‌توان نتیجه گرفت که هر یک از آنها برای سلیقه‌ها و سبک‌های طراحی به خصوصی مناسب است. مبل پایه فلزی ظاهری مدرن‌تر داشته و برای خانه‌هایی مناسب است که سبک دکوراسیون مدرن یا کانتمپروری دارند. از سوی دیگر، مبل پایه چوبی برای خانه‌هایی که فضای کلاسیک یا روستیک دارند بسیار مناسب است. محیطی که می‌خواهید مبل را در آن قرار دهید نیز نقش مهمی در انتخاب نوع مبلمان دارد. برای مثال، در محیط‌های بسیار مرطوب با فضاهای باز، بهتر است از مبلمانی استفاده کنید که با گذشت زمان رطوبت و اشعه خورشید به آن آسیب نزند. برخی از گونه‌های چوب یا فلز به کار رفته در مبلمان به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در برابر عوامل محیطی مختلف مقاوم باشند. به همین دلیل هنگام خرید مل پایه فلزی یا چوبی باید به این نکته توجه کنید. قیمت مبل نیز به مواد اولیه و شیوه ساخت آن بستگی دارد. تصور رایج این است که مبل پایه فلزی قیمت بیشتری دارد؛ اما اگر از چوب‌های گران‌قیمت و روش‌های سنتی در ساخت مبل پایه چوبی استفاده شده باشد، ممکن است قیمت آن از مبل پایه فلزی بیشتر باشد.

همچنین بخوانید: پاک کردن چسب از روی مبل

سوالات متداول

چه فلزی برای پایه مبل استفاده می‎شود؟

معمولا پایه فلزی مبل از جنس استیل است.

چه نوع چوبی برای پایه مبل مناسب است؟

چوب‌هایی مانند گردو، راش، روسی و … برای پایه مبل مناسب هستند.

به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا